عضو هیات‌مدیره بانک ملی گفت: با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها در بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی برای بانک‌های خصوصی و دولتی به صورت همسان است، امکان تخطی از آن وجود ندارد.

«جمال دامغانیان» در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان آنکه هیچ تفاوتی میان نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌های دولتی و خصوصی وجود ندارد، تاکید کرد: نرخ سود در پرداخت تسهیلات براساس عقود مبادله‌ای و مشارکتی تعیین می‌شود. وی اظهار داشت: بر همین اساس بانک‌ها باید در بخش عقود مبادله ای نرخ تعیین شده بانک مرکزی را برای تسهیلات در نظر بگیرند و این امر یک الزام است.

وی ادامه داد‌: این در حالی است که بانک‌ها در خصوص نرخ عقود مشارکتی دارای الزامی‌نیستند و نرخ‌ها براساس توافق دو طرف تعیین می‌شود.

عضو هیات مدیره بانک ملی در خصوص نرخ سود پرداختی به سپرده‌ها نیز گفت: بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی میزان سود پرداختی سپرده‌ها را برای بانک‌های خصوصی و دولتی تعیین کرده و بانک‌ها نیز ملزم به اجرای آن هستند.

دامغانیان اظهار داشت: براساس این بسته بیشترین نرخ سود سپرده‌گذاری مربوط به سپرده‌های بلندمدت پنج ساله است.

وی اظهار داشت: در ابلاغیه ضوابط سیاستی - نظارتی شبکه بانکی، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت (بیشتر از یک ماه و کمتر از چهار ماه) ۹‌درصد، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت (چهار ماه تا کمتر از یک سال) ۱۲‌درصد و نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری یک ساله ۵/۱۴‌درصد خواهد بود.

به گفته وی، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری دو ساله ۵/۱۵‌درصد، سپرده‌های سرمایه‌گذاری سه ساله ۱۶‌درصد، سپرده‌های سرمایه‌گذاری چهار ساله ۱۷‌درصد و سپرده‌های سرمایه‌گذاری پنج ساله ۵/۱۷‌درصد است. البته نرخ سود قطعی سپرده‌های بانکی در قالب عقود اسلامی، براساس سودآوری بانک‌ها، در پایان دوره از حسابرسی عملیات مالی آنها و تائید آن توسط بانک مرکزی، تعیین و تسویه خواهد شد. عضو هیات مدیره بانک ملی تصریح کرد: در حالی که نرخ سود گواهی سپرده در سال گذشته ۱۹‌درصد بود، این رقم در سال جاری به ۱۵‌درصد کاهش یافته است.

وی با بیان آنکه نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه در سال گذشته ۱۶‌درصد بوده است، ‌گفت: این رقم نیز در سال جاری به ۱۲‌درصد رسیده است.

وی در خصوص تغییر نرخ سود پرداختی برخی از بانک‌ها، گفت: ممکن است برخی از بانک‌ها برای جمع‌آوری سپرده بیشتر اقدام به پرداخت سودی بالاتر از رقم تعیین شده کنند، اما به دلیل وجود رقابت بین بانک‌ها امکان پرداخت رقمی ‌کمتر از سود تعیین شده بسیار بعید است.