کاهش تورم با حذف صفر عوامانه است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنده نخواستم با این پیشنهاد مساله تورم را حل کنم، ضمن آنکه ارزان شدن اجناس با حذف صفر یک حرف عوامانه و غلط است.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که اصل پیشنهاد حذف سه صفر از پول رایج کشور از سوی وی در زمان ریاست شیبانی در بانک مرکزی بود، اظهار کرد: در آن زمان خود آقای شیبانی اعلام کرد که بررسی آن را در دستور کار قرار داده است و متعاقب آن گفت که مناقشاتی به همراه دلایل مالی مطرح است و بدون عجله آن را بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اخیرا شنیده‌ام که حذف ۳ الی ۴ صفر از سوی بانک مرکزی تصویب شده است، تصریح کرد: البته بنده پیشنهاد تبدیل ریال به تومان را هم داده بودم و زمانی که چک‌پول‌های ۵۰ و ۱۰۰‌هزار تومانی چاپ شد تصورم آن بود که بانک مرکزی اصل ایده را پذیرفته و چگونگی اجرای آن را به این شکل دنبال می‌کند، زیرا در حال حاضر هم مردم ۵۰ و ۱۰۰‌هزار تومان را ۵۰ و ۱۰۰ تومان بیان می‌کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه حذف صفر،‌ چند مشکل را حل می‌کند، کاهش حجم اسکناس در دست مردم، کاهش صف پشت گیشه‌ها برای شمارش پول، جمع‌آوری دستگاه پول‌شمار، کاهش هزینه چاپ اسکناس را از جمله این مشکلات عنوان کرد.

این نماینده مردم تهران از دیگر مشکلاتی که با کاهش صفر حل می‌شود را حمل آسان پول عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد مساله احساس روانی است که زائران در تبدیل پول دارند که همین امر موجب می‌شود مردم کشورمان احساس کنند ارزش پول ما کم است، اما وقتی پول درشت باشد این احساس روانی بد به آنها دست نمی‌دهد.

وی به افزایش روزافزون حجم پول‌های فرسوده در کشور اشاره و تصریح کرد: اکنون دستگاه‌های بزرگ پول خردکن آلمانی وارد کرده‌اند اما از پس خردکردن اسکناس‌ها برنمی‌آیند که همه این موارد مشکل است.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: مشکل تورم، مشکل بزرگی است، اما اگر کسی راه‌حلی برای پاره‌ای از مشکلات خرد و ریز پولی و بانکی بدهد باید به حرف او توجه شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی ارزان شدن اجناس با حذف صفر از پول کشور را یک حرف عوامی عنوان و تصریح کرد: ما این حرف را قبول نداریم، اما با حذف سه صفر می‌توان مشکلات خرد را حل کرد.

وی با بیان اینکه بنده نخواسته‌ام با پیشنهاد حذف صفر، مساله تورم را حل کنم، درباره حذف شش صفر از واحد پول ترکیه و رونق اقتصادی این کشور گفت: حذف صفر همزمان با مهار تورم در این کشور انجام شده است، اما اینکه عنوان شود اول باید تورم را مهار کرد و سپس صفرها حذف شود درست نیست و می‌تواند همزمان باشد.

مصباحی‌مقدم گفت: اکنون که روند رو به کاهش تورم را داریم زمان خوبی برای حذف صفر و اصلاح پولی است، زیرا در حال حاضر در زبان مردم «ریال» به کار برده نمی‌شود، ضمن آنکه وقتی ارقام به صورت رسمی با واحد ریال گفته می‌شود در ذهن خود آن را تبدیل به تومان می‌کنند که همین باعث اشتباهاتی می‌شود.

وی به گزارشات بانک مرکزی و اعداد و ارقام نجومی و بسیار بالای آن در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: با این وصف می‌بینید که کاربرد این پیشنهاد بسیار وسیع است. مصباحی‌مقدم درباره تغییر نام واحد پول کشور نیز گفت: به دلیل آنکه این تغییر انجام شود دولت باید لایحه تغییر نام را برای تصویب به مجلس بیاورد.