صورت‌های مالی سال 87 بانک توسعه صادرات ایران تصویب شد

مجمع عمومی بانک توسعه صادرات ایران، گزارش هیات‌مدیره و صورت‌های مالی این بانک در سال ۸۷ را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از بانک توسعه صادرات ایران، ‌مجمع عمومی این بانک با حضور «سیدحمید پورمحمدی» معاون امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی، «عبدالرحمن ندیمی بوشهری» مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی و سایر اعضای مجمع عمومی این بانک در محل این بانک برگزار شد.

انتشار اوراق مشارکت

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست با تایید عملکرد بانک توسعه صادرات در سال ۸۷ از ارائه صورت‌های مالی شفاف،‌ مطلوب و مطابق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی این بانک تقدیر کرد. پورمحمدی گفت: ‌‌بانک توسعه صادرات ایران مهم‌ترین نهاد مالی برای حمایت و تقویت صادرات کشور است که ثمرات آن در اشتغالزایی و توسعه صادرات کشور مشهود است.

وی ضمن حمایت از پیشنهاد افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران گفت: میزان سرمایه کنونی این بانک جوابگوی نیازهای صادرکنندگان نیست که باید علاوه‌بر تقویت تجهیز منابع آن، ‌افزایش سرمایه بانک نیز مدنظر قرار گیرد.

معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ‌افزود: با توجه به اینکه در قانون بودجه سال‌جاری مجوزهای لازم دیده شده، بنابراین بانک توسعه صادرات می‌تواند به سمت انتشار اوراق مالی داخلی و بین‌المللی حرکت کند.

پورمحمدی، استفاده از خطوط اعتباری بانک‌های تجاری و داخلی را علاوه‌بر خطوط اعتباری بین‌المللی به بانک توسعه صادرات توصیه کرد.

وی در ادامه استمرار تسهیل ارائه خدمات به صادرکنندگان را خواستار شد و تصریح کرد: ‌حوزه‌های آموزش و تحقیقات بانک توسعه صادرات گرایش خود را به سمت بانکداری توسعه‌ای و جهت‌گیری به سمت صادرات هدایت کنند.

پورمحمدی در عین حال از توسعه فعالیت‌های بین‌المللی، ‌توسعه شبکه کارگزاری‌های بین‌المللی و حضور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قدردانی کرد.

صدور ۲۰‌میلیارد دلار حواله ارزی

در این نشست همچنین مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزایش سرمایه بانک به میزان حداقل ۱۰‌درصد صادرات غیرنفتی سالانه در پایان برنامه پنجم توسعه را خواستار شد.

«کوروش پرویزیان»‌ افزود:‌ با تخصیص حداقل تا میزان ۱۰‌درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت سپرده دولت نزد بانک،‌ می‌توان این سپرده را در هر دوره مالی به عنوان افزایش سرمایه بانک در نظر گرفت که این می‌تواند جهش صادراتی دوم را محقق سازد.

وی گفت: بانک توسعه صادرات در بین هزار بانک برتر دنیا با افزایش نرخ سود واقعی از ۲/۱۲ به ۰۷/۶۱‌درصد توانست رتبه ۵۱ را کسب کند.

رییس هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران گفت:‌ این بانک در سال ۸۷ توانست ۲۰‌میلیارد دلار حواله ارزی صادر کند که این رقم در سال قبل از آن ۱۷‌میلیارد دلار بوده است.

پرویزیان به سهم ۵۸‌درصدی این بانک از صادرکنندگان نمونه سال ۸۷ اشاره کرد و گفت:‌ تعداد هشت هزار صادرکننده در کشور فعالیت می‌کنند که از این میان حدود ۳۰۰ صادرکننده نمونه هستند.

وی گفت:‌ در سال گذشته ۵۸‌درصد صادرکنندگان نمونه از مشتریان این بانک بوده‌اند که نسبت به سال‌های گذشته نیز این مورد در بانک افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از افزایش هشت درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ریالی و افزایش ۳۲‌درصدی سپرده قرض‌الحسنه جاری ارزی در سال ۸۷ به نسبت سال ۸۶ خبر داد.

وی با بیان ضرورت کاهش هزینه‌ها برای صادرکنندگان از اعضای مجمع خواست تا بانک توسعه صادرات از پرداخت مالیات و سهم سود دولت با هدف تقویت بنیه مالی معاف شود.