گروه بازار پول- دکترمحمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، دیروز از پرداخت وام خرید خودرو علاوه بر ارائه وام تعویض خودروهای فرسوده خبر داد.

روزنامه دنیای‌اقتصاد سه‌شنبه گذشته در گزارشی از احتمال منتفی شدن پرداخت وام خودرو خبر داده بود. گزارش یادشده بر مبنای اطلاعات ارائه شده از سوی مقامات ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت و مدیریت طرح خودروهای فرسوده تهیه شده بود. به گفته رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت، بانک مرکزی موظف شده است، تسهیلات خودرو را صرفا به متقاضیان طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده پرداخت کند. همچنین نصیری، مدیر طرح خروج خودروهای فرسوده هم اعلام کرده بود، براساس مصوبه جدید دولت، بانک مرکزی موظف شده تا وام‌های خودرو را به این طرح اختصاص دهد.

وی خاطرنشان کرده بود: در نشستی که با بانک مرکزی صورت گرفته، مسوولان این بانک اعلام کرده‌اند که سال گذشته ۶۷۰هزار وام خودرو واگذار شد که ستاد از بانک مرکزی خواسته است تا دو سوم وام‌های خرید خودرو با نرخ سود ۱۲درصد به طرح خروج خودروهای فرسوده اختصاص یابد. به گفته وی، بانک مرکزی با این پیشنهاد موافقت کرده و مقرر شده تا از مهرماه امسال، تسهیلات بانکی به این طرح اختصاص یابد. پرداخت وام خودرو توسط بانک‌های دولتی، طرحی بود که به گفته یک مقام بانکی اخیرا به بانک‌های دولتی ابلاغ شده و هدف از آن رونق بخشیدن به شرکت‌های خودرو دولتی بوده است.

وام خودرو پیش از این هم در بانک‌های دولتی پرداخت می‌شد، اما به دلیل نرخ سود ۱۲درصد آنکه در قالب عقود مبادله‌ای صورت می‌گیرد، بانک‌ها تمایلی به پرداخت آن نداشتند و پرداخت آن محدود و در برخی بانک‌ها به طور کلی متوقف شده بود. با اعلام خبر الزامی شدن پرداخت این نوع وام توسط بانک‌های دولتی، انتظار می‌رفت ضمن تامین نیاز بخشی از مشتریان بانک‌ها به این نوع تسهیلات، شرکت‌های خودروسازی نیز از این امکان برای رونق بخشیدن به محصولات خود بهره ببرند. اینک رییس کل بانک مرکزی بار دیگر اطمینان داده است که پرداخت این وام در بانک‌های دولتی ادامه خواهد یافت.

اخبار شورای پول و اعتبار فقط از طریق بهمنی

عضو ناظر شورای پول و اعتبار گفت: در راستای اجرای مصوبه این شورا، از این پس رییس کل بانک مرکزی سخنگوی شورای پول و اعتبار تنها فردی است که می‌تواند اخبار و مصوبات شورای پول و اعتبار را منعکس کند. هادی قوامی در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا»، با بیان اینکه از این پس شخص دیگری جز سخنگوی شورای پول و اعتبار نمی‌تواند اخبار و مصوبات این شورا را منعکس کند، افزود: جلسه شورای پول و اعتبار با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد، ولی براساس قراری که در این جلسه گذاشته شد، از این پس فقط آقای بهمنی باید اخبار را منعکس کنند. وی افزود: این جلسه نتایج مطلوبی داشته است، ولی بنده از انعکاس اخبار و مصوبات شورای پول و اعتبار معذورم. محمود بهمنی، رییس‌ کل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار پس از گذشت حدود سه هفته از تشکیل مجدد شورای مذکور از سوی اعضا به عنوان «سخنگوی شورا» نیز انتخاب شد و هم‌اکنون نیز با تصمیم جدید باید به عنوان تنها فرد شورا سخنگو

و منعکس کننده مصوبات شورای پول و اعتبار باشد.