مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر گفت: ۲۳ شهریورماه، پایان مهلت سهامداران برای شرکت در افزایش سرمایه موسسه برای تبدیل شدن به بانک است.

احمد درخشنده مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری موج با اشاره به پذیره‌نویسی سهام موسسه مالی و اعتباری شهر در آبان ماه سال ۸۷ اظهار داشت: شهرداری کلانشهرها و صندوق ذخیره کارکنان شهرداری ۷۰‌درصد سهام و ۳۰‌درصد باقیمانده را مردم پذیره‌نویسی کرده‌اند.مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر اخذ مجوز رسمی برای فعالیت موسسه مالی و اعتباری شهر را در اوایل بهمن‌ماه سال ۸۷ و تاسیس اولین شعبه موسسه را در ۲۳ بهمن‌ماه ۸۷ اعلام نمودند. تصمیم موسسین بر این بود که پس از شروع فعالیت در موسسه، اهداف بانک شدن را دنبال کنیم.

وی به افزایش سرمایه ۲۰۰‌میلیاردی برای ایجاد بانک اشاره کرد و افزود: موسسه مالی و اعتباری شهر با ۱۵۰‌میلیارد تومان به ثبت رسید و بر همین اساس در بهمن‌ماه سال ۸۷ با آغاز فعالیت‌های موسسه، بحث اخذ مجوز و تامین ۵۰‌میلیارد تومان افزایش سرمایه مطرح شد.درخشنده با اشاره به اخذ موافقت اصولی از بانک مرکزی برای ایجاد بانک و کسب مجوز افزایش سرمایه، گفت: با ثبت فعالیت در بورس، به مجوز بورس نیز برای افزایش سرمایه نیاز داشتیم که به لطف الهی این موافقت نیز انجام پذیرفت.

شهریورماه، پایان مهلت سهامداران

وی با اشاره به موافقت مجمع عمومی با افزایش سرمایه گفت: اطلاعیه‌های حق تقدم، ۲۳ تیر ماه منتشر شده است و دارندگان سرمایه طبق قانون حداکثر دو ماه مهلت دارند تا از حقوق خود استفاده یا به موسسه واگذار نمایند.مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر با بیان اینکه ۷۰‌درصد سهام در اختیار موسسین سابق است، گفت: مقدار زیادی از سهام پذیره‌نویسی شده متعلق به همکاران ما در شهرداری است که مطمئنیم در افزایش سرمایه شرکت می‌کنند.وی با اشاره به سهامداران ۷۰‌هزار نفری موسسه، گفت: گواهی حق تقدم را برای استفاده سهامداران ارسال کرده‌ایم و امیدواریم خیلی سریع جوابگوی آن باشند.

درخشنده خاطرنشان کرد: ممکن است دارندگان حق تقدم در افزایش سرمایه شرکت نکنند یا قصد استفاده از حق تقدم خود را نداشته باشند که در این صورت ما خریدار حق تقدم آنان هستیم.وی گفت: در تاریخی که اطمینان تامین افزایش سرمایه مسجل شود بلافاصله برای مراحل ثبت بانک اقدام خواهیم کرد.وی با اشاره به مهلت سهامداران برای شرکت در افزایش سرمایه تا ۲۳ شهریورماه، گفت: هر روزی که افزایش سرمایه ما محقق شود، ظرف ۵ روز مراحل ثبتی را طی خواهیم کرد.

وی پیش‌بینی کرد: به لحاظ ارتباط خوب با سهامداران، اکثریت سهامداران در افزایش سرمایه شرکت می‌کنند و زودتر از موعد مقرر افزایش سرمایه محقق خواهد شد.

سود خالص ۱۴۰‌میلیون تومانی ظرف ۳۹ روز، اشاره‌ای بود که درخشنده در زمینه کارآیی و فعالیت موسسه عنوان نمود.

درخشنده تصریح کرد: به دلیل وجود سهامدار عام در موسسه مالی، باید مراقبت بیشتری نماییم تا آنچه که به موسسه انتقال پیدا می‌کند، قابل دفاع باشد.وی با اشاره به پرداخت حدود ۳۵۰‌میلیارد تومان تسهیلات از سوی تعاونی، گفت: این میزان تسهیلات عمدتا به شرکت‌های معتبری داده شده است که پشتوانه خوبی داشته‌‌اند.وی گفت: بیشتر تسهیلات به شرکت‌هایی که پیمانکار خدمات شهری بوده‌اند، پرداخت شده است و به همین دلیل ریسک زیادی نداشته‌ایم. وی افزود: برخی از شعب به دلیل عدم برخورداری از موقعیت مناسب اجتماعی و اقتصادی لازم به فضای بهتری انتقال یابد. وی اشاره کرد: شعب بانک در راستای رقابت با سایر بانک‌های خصوصی بایستی از فضاهای خوب و استاندارد بهره‌مند شوند.

برنامه‌های بانک شهر

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر در خصوص اهم فعالیت بانک شهر در سال ۸۸ و ۸۹، اظهار داشت: رسیدگی به امور شعب و تهیه فضای مناسب از اقدامات اولیه ما پس از اخذ مجوز بانک شهر است. وی گفت: با توجه به اینکه سهامداران عمده موسسه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور هستند؛ بنابراین از این منظر وسعت جغرافیایی بیشتری را نسبت به موسسات مشابه خود در اختیار داریم. وی اظهار داشت: هر یک از موسسین ما در کلانشهرها در انتظار برگزاری طرح‌های توسعه‌ای در استان‌های مربوطه خود می‌باشند. وی ادامه داد: این امر از یک سو مشوقی برای ماست و از طرف دیگر مسوولیت ما را دو چندان می‌کند. مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر در دنباله سخنان خود ادامه دادند: در برنامه ۸۸، توسعه گسترده‌ای را برای افتتاح شعب و باجه‌ها مطمع نظر داریم که مقدمات اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است.