یک کارشناس پولی - بانکی گفت: در بودجه سال‌های آینده ترتیبی اتخاذ شود تا افزایش حقوق کارکنان بانک‌ها به صورت پلکانی و به طور غیررسانه‌ای صورت گیرد تا از آثار تورمی آن کاسته شود.

ابوالقاسم حکیمی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص افزایش اندک حقوق کارکنان بانک‌ها در سال جاری اظهار داشت: افزایش حقوق کارکنان بانک‌ها باید به نوعی پیش‌بینی شود که در دو قسمت شش ماه اول و شش ماه دوم اعمال شود تا از آثار تورمی آن بر اقتصاد پیشگیری شود.

وی گفت: به محض اینکه بحث افزایش حقوق کارکنان دولت و بانک‌ها مطرح می‌شود، قیمت‌ها تمایل به افزایش پیدا می‌کنند و این مساله، فشار بیشتری بر کارمندان وارد می‌آورد.

این کارشناس پولی - بانکی با اشاره به تفاوت حقوق کارکنان بانک‌های خصوصی و دولتی گفت: با توجه به این تفاوت‌ها، باید دولت مبتنی بر شعار عدالت گستری و عدالت محوری خود، این تفاوت و تبعیض را به حداقل برساند.

وی افزود: لازمه زندگی پاک کارکنان بانک‌ها و نیز خدمت‌رسانی مناسب آنها، حذف تبعیض‌ها و فاصله‌های حقوقی موجود در سیستم بانکی است.

این کارشناس پولی - بانکی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳میلیون کارمند در دولت فعالند که ۱۸۰هزار نفر آنها فعال در سیستم بانکی هستند، افزود: قشر کارمند به لحاظ حقوق و دستمزد از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، به وی‍‍ژه کارکنان بانکی که باید برای حقوق دستمزد این قشر زحمتکش فکر اساسی شود.

وی با بیان اینکه در چهار ساله دوم دولت احمدی نژاد باید در خصوص سودآور کردن سیستم بانکی اقدام جدی صورت داد، افزود: این مساله به بانک‌ها فشار می آورد و لازم است تا با بهره‌گیری از وجود کارشناسان، یک مساله مورد توجه جدی قرار گیرد.

حکیمی‌پور همچنین از دولت خواست تا ضمن اجرای طرح سهام عدالت در بین کارمندان به ویژه کارکنان بانک‌ها، آنها را مشمول برخی معافیت‌های مالیاتی کند.

وی افزود: شریف‌ترین افرادی از جامعه که مالیات بر درآمد خود را می‌پردازند همین سه میلیون نفر هستند که برای کاهش فشار مالیات از دوش این قشر لازم است تا در بحث مالیات‌ها در این بخش بازنگری شود.

این گزارش حاکی است با آنکه در سال جاری افزایش حقوق کارکنان دولت بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری صورت گرفت، افزایش حقوق کارکنان بانک‌ها تاکنون اعمال نشده و تازه‌ترین اخبار حاکی از اعمال ۹درصد افزایش در دستمزد کارکنان بانک‌ها در سال جاری است. سال گذشته نیز با وجود افزایش ۱۰درصدی حقوق کارکنان دولت، افزایش حقوق کارکنان بانک‌ها از ۶درصد فراتر نرفت. این در حالی است که اشتغال در بانک دارای حساسیت بالایی بوده و کارکنان این موسسات به خصوص فعالان شعب ناگزیرند هر روز فشار کاری بالایی را متحمل ‌شوند.