شورای پول و اعتبار این هفته تشکیل جلسه نداد

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول- جلسه شورای پول و اعتبار روز گذشته تشکیل نشد و بررسی مفاد دستور جلسه آن به زمان دیگری موکول شد.

یکی از اعضای شورای پول و اعتبار به دنیای‌اقتصاد گفت: جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار به خاطر عدم حضور چند تن از اعضا تشکیل نشد و مفاد دستور جلسه این شورا در جلسات آتی بررسی خواهد شد.

این در حالی است که بررسی پرونده بانک در شرف تاسیس تات یکی از مفاد دستور جلسه شورای پول و اعتبار بود.

این منبع آگاه در این خصوص و در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه چرا پذیره‌نویسی بانک تات به تعویق افتاد، یادآور شد: بانک تات قبل از احیای مجدد شورای پول و اعتبار مجوز خود را گرفته بود. او افزود: احیای مجدد شورای پول و اعتبار موجب شد تا پرونده بانک تات در این شورا نیز بررسی شود و این امر در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت، اما به دلیل کمبود وقت و طرح مباحث دیگر بررسی پرونده بانک تات به جلسه بعدی موکول شد که این جلسه نیز در روز گذشته برگزار نشد. این منبع آگاه یادآور شد: بانک تات موافقت اصولی خود را از بانک مرکزی در سال گذشته گرفته بود و اوایل مردادماه امسال موفق به دریافت مجوز پذیره‌نویسی عام برای تامین ۲۵درصد سرمایه اولیه شد.

خبرنگار ما گزارش می‌دهد: بانک تات با تامین ۵۰درصد سرمایه اولیه ۲۰۰میلیارد تومانی به صورت نقدی و تعهدی توسط سهامدارانی چون صنایع فولاد، خودرو، مبلمان و نهادهای غیردولتی ورزشی برای تامین مابقی سرمایه اولیه مجوز پذیره‌نویسی عام را از بانک مرکزی دریافت کرد.

به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و آغاز خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران حضور بانک‌های خصوصی در راستای جذب نقدینگی و کنترل نرخ تورم و تامین مالی پروژه‌های در دست اجرا آثار مثبتی در پی خواهد داشت.

حسینی هاشمی: رفتنم به بانک «تات » قطعی نیست

مدیرعامل سابق بانک سرمایه با بیان اینکه در حال مذاکره برای قبول مدیریت بانک «تات» است، گفت: رفتنم به بانک «تات» قطعی نیست.

سید‌بهاءالدین حسینی‌هاشمی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص انتشار اخباری مبنی بر تعیین وی به عنوان مدیرعامل بانک‌ جدید‌التاسیس و خصوصی «تات»، اظهار کرد: این مطلب که بنده به عنوان مدیرعامل بانک «تات» انتخاب شده‌ام، در واقع شایعه‌ای بیش نیست.

وی با بیان اینکه قصدش از مذاکره برای قبول مدیریت بانک «تات» فقط خدمت به جامعه است، افزود: پیش از این در سازمان بزرگی مانند بانک سرمایه به فعالیت مشغول بودم، ولی به دلیل اینکه دیگر در آن سمت مشغول نیستم، قصد دارم از تجربیات و تخصص خود در سازمان دیگری استفاده کنم.

حسینی‌هاشمی تصریح کرد: در این زمینه، هیچ نیاز مالی و دستیابی به پست و مقام مطرح نیست، بلکه اعتقاد دارم که تا زمانی که زنده هستم برای کشورم در هر زمینه‌ای که امکان داشته باشد، خدمت کنم؛ رفتنم به «تات» نیز بر اساس همین ایده‌ها و انگیزه‌هایم است.

حسینی هاشمی در عین حال با بیان اینکه «رفتنش» به بانک تات قطعی نیست، گفت: منصوب شدن به این سمت فقط در حد مذاکره است و در عین حال در این زمینه پیشنهاد دیگری نیز مطرح شده است.

مدیرعامل سابق بانک سرمایه با اشاره به اینکه بانک «تات» برای کسب مجوز به بانک مرکزی تقاضا داده است، گفت: در حال حاضر نیز تمام اقدامات این امر انجام شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون اساسنامه بانک «تات» در دست بررسی شورای پول و اعتبار قرار دارد و با اظهار‌نظر این شورا، فرآیند تاسیس این بانک‌ طی خواهد شد.