بیمه البرز آماده واگذاری است

مدیر عامل بیمه البرز گفت: این شرکت طی یک سال و نیم گذشته در راستای آماده‌سازی بسترها برای خصوصی‌سازی موفق به تکمیل ۱۹سند و تقدیم آن به مراجع مربوطه شده است.

محمد ابراهیم امین، مدیرعامل بیمه البرز در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص فرآیند واگذاری سهام بیمه البرز در بورس گفت: از حدود یک سال و نیم پیش واگذاری شرکت بیمه البرز شروع شد.

وی گفت‌: در ابتدا باید ۲۳ سند لازم، براساس قوانین، مقررات و ضوابط مختلف برای این کار تهیه می‌شد و این کار به صورتی هماهنگ توسط سه شرکت بیمه البرز، آسیا و دانا آغاز شد.

امین در ادامه خاطرنشان کرد: بیمه البرز موفق شد ۱۹سند را به سرعت تکمیل کرده و تقدیم مراجع مربوطه از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی، بورس و غیره بنماید.

مدیر عامل بیمه البرز گفت: سه تا چهار سند هم باقی‌مانده بود که تهیه آنها در اختیار شرکت‌ها نبود که از جمله آنها می‌توان به اصلاح اساسنامه شرکت و ثبت آن از سوی سهامدار شرکت‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: در هر صورت این اسناد نیز با توجه به الزامات حقوقی مختلف که در قوانین و مقررات مالی، اداری و تجاری کشور وجود دارند، تهیه و تنظیم و به همان ترتیب سابق تقدیم مراجع ذی‌صلاح شد.

عضو هیات مدیره بیمه البرز اظهار کرد: کلیه اقدامات مقدماتی برای واگذاری سهام دولت به بخش غیردولتی از طریق بورس با نظارت سازمان خصوصی‌سازی که اکنون سابقه و تجربه بسیار مناسبی برای انجام این امور و رسیدگی به وضعیت شرکت‌ها برای آماده شدن آنها در جهت عرضه به بورس دارد، انجام شده است.

مدیر عامل بیمه البرز گفت‌: معنی و مفهوم عرضه در بورس تغییر مالکیت است و تغییر مالکیت، نوع و نگرش مدیریتی مدیران و کارکنان سازمان و نظام انگیزشی حاکم بر سازمان را به تناسب نیازها و نظرات مالکان اصلاح می‌کند.

وی گفت: روشن است که بخش غیردولتی به دنبال کنار زدن موانع مختلف اداری از یک سو و تقویت نظام نظارتی درون بنگاه براساس معیارهای شفاف‌تر اقتصادی از سوی دیگر بوده و بر این اساس امید است تا تحولات مثبتی در بازار بیمه کشور ایجاد شود.

امین با اشاره به سود دهی بیمه‌ها اظهار کرد: رفع موانع توسعه از جمله رفع برخی موانع سرمایه‌گذاری که در نظام دولتی بر شرکت‌های دولتی حاکم می‌شد، امکان گسترش سریع و همه‌جانبه خدمات بیمه در سطح کشور را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تحکیم و توسعه بازار بیمه البرز اظهار امیدواری کرد که اجرای این امر به صورت همزمان با افزایش بهره‌وری، به سودآوری بسیار بالاتر برای این شرکت بیمه‌ای منجر شود.

مدیر عامل بیمه البرز در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی تعرفه‌ها، گفت‌: آزادسازی تعرفه‌ها بحثی مربوط به شرکت‌ها نیست، بلکه بحثی نظارتی است که از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دنبال شده و می‌شود، بیمه البرز هم صرف‌نظر از اینکه یک شرکت دولتی یا خصوصی باشد، تابع ضوابط بیمه مرکزی بوده و خواهد ماند.

وی ادامه داد: با توجه به چندین سال زمینه‌سازی اطلاعاتی که با بهره‌گیری از نظام جامع نرم‌افزار ما در بیمه البرز تنها موسسه بیمه‌گر ایران است که می‌تواند براساس مبانی علمی و فنی نسبت به محاسبه حق بیمه در کلیه رشته‌ها اقدام کند و در هر رشته که آزادسازی از سوی بیمه مرکزی اعلام شود، ما اولین استقبال کننده از این امر خواهیم بود و البته تشخیص زمان و رشته‌ها و نحوه کار برعهده بیمه مرکزی است.

امین در خصوص اجرای قانون جدید شخص ثالث در بیمه البرز بیان داشت: قانون بیمه شخص ثالث از زمان تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی قانون حاکم بر کشور و تعیین کننده رابطه بین بیمه‌گران و بیمه‌گذاران در رشته خودرو شده است و بیمه البرز نیز مطابق با روند همیشگی خود و سایر موسسات مشابه مکلف، موظف و مجری این قانون مانند سایر قوانین، ضوابط و مقررات هست.

وی گفت: رشته شخص ثالث برای همه بیمه‌های کشور به دلیل حاکمیت تعرفه‌های غیر فنی و غیرکارشناسی رشته‌ای کم جذابیت محسوب می‌شود و در عین حال، بیمه البرز از توانایی‌های لازم مالی، فنی و مدیریتی برای اقتصادی عمل کردن در این رشته نیز برخوردار بوده و هست و ضمن تلاش برای تقدیم اطلاعات لازم برای اصلاح ضوابط و مقررات از جمله تعرفه‌های کنونی برای تطبیق آنها با واقعیت‌های اقتصادی و اجرایی به راحتی به تکالیف قانونی خود عمل کرده است.