افزایش 13 دلاری نرخ جهانی طلا

گروه بازارپول- بهای طلا در بازارهای جهانی ۱۳دلار افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری روزگذشته در پی کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو و پوند انگلیس رو به فزونی نهاد. با این وجود بهای اقلام سکه بهار آزادی کماکان واکنش‌های منطقی و قابل توجیهی را در بازار از خود نشان نمی‌دهد. روزپنج‌شنبه سکه بهار آزادی با نرخ ۲۲۶هزار تومان بدون تغییر نسبت به قیمت روز چهارشنبه عرضه شد. سکه طرح قدیم یک هزار تومان کاهش قیمت داشت و با بهای ۲۲۷هزار تومان فروخته می‌شد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب با قیمت‌های ۱۱۸هزار تومان و ۶۰هزار تومان بدون تغییر در بازار ارائه شدند.

نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری که طی هفته گذشته بر مدار ۹۵۵دلار چرخیده بود، روز چهارشنبه تا حد ۹۴۳دلار پایین آمد که احتمال افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو و امید به تقویت ارزش دلار در این مورد بی‌تاثیر نبوده است.

اگر چه روزگذشته خبر رسید که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در همان میزان صفر تا ۲۵/۰درصد حفظ کرده است، با این حال خبر اخیر کاهش میزان خرده فروشی در این کشور و فشارهای تورمی ناشی از تصمیم جدید فدرال رزرو بر بالا رفتن ارزش طلا تاثیر عمده‌ای در روزهای اخیر داشته است.