عضو شورای پول و اعتبار خبر داد، اعضای این شورا خواستار استقلال بانک مرکزی و افزایش قدرت تصمیم‌گیری این بانک در مسائل پولی و بانکی شده‌اند.

حسین رحمانی نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در جلسات شورای پول و اعتبار، اعضا برای افزایش اختیارات بانک مرکزی و استقلال این بانک به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند.

به گفته وی، استقلال بانک مرکزی و افزایش قدرت تصمیم‌گیری این بانک مساله بسیار مهمی است که مورد توجه شورای پول و اعتبار قرار گرفته است و اعضا خواستار آن شده اند.

عضو شورای پول و اعتبار، از مهم‌‌ترین اهداف این شورا را سیاست گذاری در مباحث پولی و بانکی اعلام کرد و درباره برخی خبرها مبنی بر پیشنهاد کاهش اختیارات رییس‌جمهور در تصمیم‌گیری‌های شورای پول و اعتبار، ضمن رد این مساله، گفت: در چند جلسه‌ای که شورای پول و اعتبار آغاز به فعالیت کرده، چنین مساله‌ای طرح یا بررسی نشده است.

وی افزود: تاکنون در مورد کاهش اختیارات رییس‌جمهور یا شخص دیگری در نشست‌های این شورا اظهار‌نظری صورت نگرفته است.در همین حال، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در خصوص استقلال بانک مرکزی در قوانین جدید پولی و بانکی گفته است: استقلال بانک مرکزی در حال کارشناسی است و اگر از اصول کارشناسی عدول شود استقلال بانک مرکزی مطلوب نخواهد بود.

همچنین طهماسب مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی بر استقلال سیاست‌های پولی، مالی و بازار سرمایه از یکدیگر تاکید کرده و اظهار داشته است: سیاست‌های مالی نباید بر سیاست‌های پولی حاکم باشد.