رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تاسیس بانک‌های مجازی در کشور در دستور کار شورای پول‌واعتبار قرار دارد، گفت: «بانک مجازی» حتما در کشور تاسیس می‌شود.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» درباره شرایط و وضعیت تاسیس بانک‌های مجازی در کشور اظهار داشت: ارائه مجوز تاسیس بانک‌های مجازی در جلسات شورای پول‌واعتبار تعریف و بررسی شده و در دستور کار این شورا قرار دارد. وی یادآورشد: در این مصوبه اجازه تاسیس بانک‌های مجازی با سرمایه اولیه ۷۰۰‌میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. بهمنی اضافه کرد: بانک مرکزی در صورت وجود هرگونه متقاضی واجد شرایط، مجوز تاسیس این نوع بانک‌ها را ارائه خواهد داد. رییس‌کل بانک مرکزی از درخواست بخش خصوصی برای دریافت مجوز تاسیس بانک‌های مجازی خبر داد و گفت: در حال حاضر بانک مرکزی در حال رسیدگی به شرایط متقاضیان بخش خصوصی برای تاسیس این بانک‌ها است. وی تاکید کرد: دستورالعمل‌ اجرای این امر به مسوولان داده شده است و هر کسی که شرایط لازم را داشته باشد،‌ مجوز تاسیس بانک مجازی را دریافت خواهد کرد.

کاهش سرمایه اولیه بانک‌های خصوصی

رییس‌کل بانک مرکزی از کاهش میزان سرمایه اولیه سایر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خبر داد و تصریح کرد: از این پس سرمایه اولیه سایر بانک‌های تجاری و بازرگانی برای کسب مجوز از ۳‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد ریال به ۲‌هزار ‌میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است. وی اضافه کرد: با اجرای این طرح سایر موسسات اعتباری می‌توانند با ۱۵۰۰‌میلیارد ریال مجوز تاسیس این موسسات را از بانک مرکزی دریافت کنند. بهمنی تاکید کرد: این کاهش سرمایه اولیه برای کسب مجوز به منظور تشویق موسسات غیر‌پولی و بانکی بدون مجوز برای ساماندهی و اخذ مجوز است.

خروج «واهی» سرمایه ۵/۱۸‌میلیارد دلاری

رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه درباره ماجرای خروج سرمایه ۵/۱۸‌میلیارد دلاری از کشور و توقیف آن از سوی کشور ترکیه تصریح کرد: هیچ آثار و شواهدی درباره صحت این موضوع یافت نشده است. وی اضافه کرد: هیچ مورد مشابه یا مبلغ متغیر دیگری نیز در این بانک مشاهده نشده، به همین دلیل این موضوع از نظر بانک مرکزی «واهی» به حساب می‌آید. بهمنی ضمن تاکید بر این نکته که اصلا چنین چیزی وجود خارجی نداشته، گفت: بانک مرکزی هیچ‌گونه اطلاعی در مورد این موضوع نداشته است. وی در پایان خاطرنشان کرد: ارقام اعلام شده غیر‌استاندارد و غیر کارشناسی است و به هیچ وجه قابل‌تکیه نیست.