50‌درصد مطالبات معوق بانک سپه  مشکوک الوصول است

مدیرعامل بانک سپه با تشریح عملکرد این بانک در سال گذشته از اقدامات صورت گرفته برای بهبود شاخص‌های بانکی، شفاف‌سازی صورت‌های مالی و توجه به فعالیت‌های مولد در فرآیند پرداخت تسهیلات بانک خود گفت.

به گزارش ایلنا، حسن‌علی قنبری مدیرعامل بانک سپه در نشست خبری با اشاره به عملکرد یک سال گذشته بانک سپه (از تیرماه سال ۱۳۸۷ تا تیرماه سال جاری)، اظهار کرد: در این دوره به دلیل اضافه برداشت از بانک مرکزی، موجودی حساب‌ جاری بانک سپه در نزد بانک مرکزی، مبلغ ۲۵‌هزار و ۹۱۷‌میلیارد ریال بود.

وی بابیان اینکه این حساب منفی تلقی می‌شود؛ گفت: بالا بودن تسهیلات پرداخت شده در بروز این پیشامد موثر بوده است.

مدیرعامل بانک سپه تلاش برای از بین بردن این حساب منفی را از جمله برنامه‌های این بانک در سال گذشته بیان کرد و گفت: با اقدامات انجام شده، توانستیم از تیرماه تا انتهای بهمن سال گذشته، این حساب را به صفر برسانیم یا به نوعی ظرف ۶ ماه بانک از وضعیت قرمز به حالت مازاد منابع نزد بانک مرکزی رسید.

رییس هیات‌مدیره بانک سپه در ادامه به وضعیت منابع و مصارف در تیرماه سال گذشته اشاره و تصریح کرد: تیرماه سال ۱۳۸۷ منابع بانک ۱۳۴‌هزار میلیارد ریال بود در حالی که در مقابل مصارف ۱۵۳‌هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده بود.

قنبری ضمن اشاره به نسبت ۱۱۴‌درصدی مصارف به منابع بانک در تیر ماه سال گذشته، گفت: طبق مقررات بانک مرکزی باید این نرخ زیر ۱۰۰‌درصد باشد به همین دلیل نسبت اعلام شده برخلاف عرف بانکداری بود به همین دلیل مسوولان بانک با تدابیر ویژه سعی در پایین آوردن این نرخ داشتند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها با ۸۰‌درصد منابع، بانک می‌تواند تسهیلات پرداخت کند.

رییس هیات‌مدیره وصول مطالبات معوق، مشکوک‌الوصول و سررسید گذشته را از جمله راهکارهای موجود برای جبران وضعیت فوق دانست و خاطرنشان کرد: بانک سپه برای عملی کردن طرح فوق ابتدا از طریق کسر بدهی از حساب سپرده‌گذارانی که به بانک بدهکار هستند، این کار را انجام داد.

قنبری ضمن تاکید این نکته که شدت کاهش منابع با این روش بیشتر از تسهیلات بوده است، گفت: دلیل اصلی این امر کاهش بدهی از حساب‌های سپرده‌گذاران بوده است.

رییس هیات‌مدیره بانک سپه ضمن اشاره به منابع ۱۲۰‌هزار میلیارد ریالی این بانک در آبان ماه سال گذشته، بیان کرد: در تیرماه سال گذشته نسبت منابع به ۱۴۶‌هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد و این امر نشان دهنده بازگشت تواضع بانکداری به بانک سپه است.

وی اضافه کرد: با توجه به خطوط اعتباری ایجاد شده، اعتبارات اخذ شده از بانک مرکزی در حال بازپرداخت بوده و به همین دلیل این رقم به حداقل ممکن خود رسیده است.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به اینکه رشد سپرده‌های سیستم بانکی در خردادماه سال ۸۷ نسبت به خرداد ۸۶ به ۶/۲۱‌درصد رسیده بود، گفت: امسال این نرخ به ۱/۲۲‌درصد ارتقا پیدا کرد و سپرده‌های بانک‌ سپه نیز از ۵/۰ منفی به ۵/۱۲‌درصد مثبت رسیده و شکاف ۵/۱۷‌درصد را پوشش داده است.

قنبری با بیان اینکه بانک سپه در سال گذشته تمام منابع خود را به پرداخت تسهیلات اختصاص داده بود، تصریح کرد: یک میلیون حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز در بانک افتتاح شد و از ۱۰‌هزار و ۸۵۷ حساب به ۱۱‌هزار و ۹۵۲ رسیده است.

رییس هیات‌مدیره بانک سپه در خصوص اعطای تسهیلات مولد و غیرمولد، گفت: سال ۱۳۸۷ همه تسهیلات مولد ۸/۴۶‌درصد و تسهیلات غیرمولد ۸/۵۲ درصد بود، در حالی که امسال تسهیلات مولد نسبت به موارد غیرمولد بالاتر بوده و حالت عکس سال قبل را داشته است.

قنبری ضمن اشاره به برنامه‌ای که در سال گذشته برای شفاف‌سازی حساب‌های سیستم بانکی اجرا شده بود، تصریح کرد: در ماه اول اجرای این برنامه (خرداد ۱۳۸۷)، حجم مطالبات بانک سپه از ۱۹‌هزار میلیارد ریال به ۳۲‌هزار میلیارد ریال ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های بعد این رقم به نزدیک ۴۰‌هزار میلیارد ریال خواهد رسید، خاطرنشان کرد: حدود ۵۰‌درصد این رقم مطالبات مشکوک‌الوصول به حساب می‌آید که در واقع این مطالبات متعلق به سه تا چهار سال گذشته بوده که هم‌اکنون مشخص شده است.

مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به اینکه تسهیلات نیروهای مسلح در مراحل پرداخت است، افزود: در سال گذشته حجم تسهیلات پرداختی بانک سپه به نیروهای دفاعی ۳ برابر افزایش یافته و به ۳‌هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گفته قنبری، رقم ۳‌هزار میلیارد ریال عمدتا در بخش مسکن و تعاونی‌های ساخت مسکن پرداخت شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه هزینه احداث هر واحد حدود ۱۵‌میلیون تومان بوده است، گفت: ۲۰‌هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح ظرف یک سال تامین مالی شده است.

رییس هیات‌مدیره بانک سپه ضمن اشاره به تحریم اقتصادی در ۲ سال گذشته، گفت: ظرف ۲ سال گذشته منابع بانک از محل فعالیت‌های بین‌المللی کاهش پیدا کرده است.