مدیرعامل بانک ملی گفت: ۲۰ تا ۳۰درصد مطالبات معوق سیستم بانکی متعلق به بانک ملی است و این مطالبات با استفاده از روش‌هایی مانند صدور اجرائیه قابل وصول خواهد بود.

محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص وضعیت مطالبات معوق بانک ملی، اظهار داشت: معمولا بانک ملی بین ۲۵ تا ۳۰درصد منابع کل سیستم بانکی را در اختیار دارد و در مقایسه با سایر بانک‌ها نیز این نسبت رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مطالبات معوق بانک ملی مشابه سهم منابع متعلق به این بانک از کل سیستم بانکی است، افزود: ۲۰ تا۳۰درصد مطالبات سیستم بانکی متعلق به بانک ملی است.

مدیرعامل بانک ملی ضمن اشاره به روش وصول این مطالبات، گفت: برای وصول مطالبات از روش‌های قانونی مانند صدور اجرائیه برای اشخاصی که در بانک وثیقه دارند، استفاده از اسناد لازم‌الاجرا و در نهایت از طریق دادگاه‌ کیفری تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل بانک ملی از تهیه دستورالعملی جدید برای وصول مطالبات معوق خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر این دستورالعمل‌ به کارکنان ابلاغ شده و آنها نیز برای وصول مطالبات طبق آن عمل می‌کنند. به گفته خاوری در این دستورالعمل بدهکاران طبقه‌بندی شده‌اند و بدهکارانی که در نتیجه وضعیت کنونی اقتصاد دچار مشکل شده‌اند و توان پرداخت بدهی را ندارند، بانک با آنها برای تداوم فعالیت واحد‌های تولیدی مدارا می‌کند. وی اضافه کرد: با بدهکاران با حسن نیت، مدارا می‌شود و به صورت نقد و اقساط این مطالبات وصول خواهد شد.

خاوری تصریح کرد: با بدهکارانی که پول بانک را در جای دیگری استفاده کرده‌اند، به شدت برخورد خواهد شد و آنها منتظر برخورد شدیدتر نیز باشند. مدیرعامل بانک ملی در خصوص عملکرد پولی و بانکی دولت نهم، اظهار داشت: دولت در اجرای سیاست‌های پولی و بانکی با حسن‌نیت حراست کرده و در بسیاری از زمینه‌ها نیز موفق بوده است. به گفته خاوری در دولت دهم نیز مسوولان، قطعا سیاست‌ها و اهداف بهتری در زمینه پولی و بانکی خواهند داشت.