بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی خواستار جلوگیری از مداخله مقامات غیربانکی استانی در مسائل پولی و بانکی کشور که امری کاملا تخصصی است، شد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی اعلام کرد بانک‌ها در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور و قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب مجلس شورای اسلامی فعالیت و بر اساس لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها مصوب سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب و مفاد اساسنامه خود و قانون تجارت اداره می‌شوند.

همچنین به موجب رای وحدت رویه شماره ۶۰/۳۹ مورخ ۲۷/۲/۱۳۶۱ هیات عمومی دیوانعالی کشور و قانون محاسبات عمومی سال ۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی (در تعاریف موسسات و شرکت‌های دولتی) بانک‌ها از مصادیق ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت نمی‌باشند و بر طبق قوانین خاص خود اداره می‌شوند.

بانک مرکزی، خطاب به بانک‌ها تصریح کرد: با عنایت به مسوولیت خطیر بانک‌ها به عنوان مجری سیاست‌های پولی کشور و وکیل سپرده‌گذاران و لزوم رعایت کلیه موازین قانونی و دستورالعمل‌های ابلاغی این بانک در اتخاذ هرگونه تصمیم از جمله نحوه و چگونگی تجهیز و تخصیص منابع و ضرورت پرهیز از هر گونه دخالت عوامل غیربانکی و احصا نشده از سوی قانون گذار، خواهشمند است در این باره‌تاکید مجددی صورت گیرد.

در این بخشنامه آمده است: به نحو مقتضی به کلیه مدیران امور استان‌ها یادآوری شود که هرگونه تصمیم در خصوص نحوه مصرف منابع و مصارف به عهده آنان می‌باشد و تلاش نمایند که مقامات غیربانکی استان از مداخله در مسائل پولی و بانکی کشور که امری کاملا تخصصی بوده و قانون گذار آن را به عهده بانک مرکزی واگذار کرده است، جلوگیری کنند.