نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی

گروه بازار پول- متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۸۵/۱درصد افزایش داشت.

به گزارش بانک مرکزی، طبق نرخ‌های آخر وقت بازار نیویورک در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۰۵/۹۵۱-۷۰/۹۴۷‌دلار در نوسان بود. طبق این گزارش، در هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر نوسانات قیمت نفت، نوسانات‌دلار و برخی موارد دیگر قرار داشت.

اقداماتی برای نجات بانک آمریکایی CIT و افزایش خوش‌بینی نسبت به عملکرد شرکت‌های آمریکایی Caterpillar Inc و Cisco System Inc، موجب ادامه تقویت شاخص‌های قیمت سهام آمریکا و به تبع آن افزایش ریسک پذیری سرمایه‌گذاران و ضعف‌دلار در برابر یورو و بسیاری از ارزهای پربازده شد.

این امر به همراه تقویت قیمت نفت و پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در سال‌جاری و آینده، موجب تقویت قیمت طلا در روز دوشنبه گذشته شد. همچنین در روز سه‌شنبه اظهارات رییس بانک مرکزی آمریکا در مورد دورنمای اقتصادی این کشور کمتر از انتظار قبلی خوش‌بینانه بود. علاوه بر آن، وی افزود که این بانک برای کاهش ترازنامه خود از ابزار کافی برخوردار است. موارد مذکور سبب شد تا در روز سه‌شنبه قیمت طلا کاهش یابد.

براساس این گزارش در روز چهارشنبه، ضعف‌دلار در برابر ارزهای عمده و افزایش قیمت نفت سبب افزایش قیمت طلا شد، همچنین در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ترقی قیمت نفت ادامه یافت.

همچنین در روز پنج‌شنبه اعلام شد که فروش خانه‌های دست دوم آمریکا در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود از ماه اکتبر سال گذشته به بعد، افزایش یافت. انتشار این ارقام موجب افزایش خوش‌بینی نسبت به دورنمای اقتصادی آمریکا و افزایش ریسک‌پذیر سرمایه‌گذاران شد.

موارد مذکور موجب تقویت قیمت طلا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه شد، به‌رغم افزایش قیمت طلا در هفته گذشته، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در طلا، همچنان رو به کاهش بود.

این گزارش حاکی‌است: موجودی انبار SPDR GOLD TRUST بزرگ‌ترین ETF جهان از بالاترین سطح تاریخی آن در اول ژوئن (۰۳/۱۱۳۴ تن، به تدریج رو به کاهش نهاد تا به سطح ۶۱/۱۰۸۶ تن در ۲۲ ژوئیه رسید.