دنیای اقتصاد- طی حکمی از سوی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حمید برهانی به سمت معاون ارزی بانک مرکزی منصوب شد.پیش از این رضا راعی معاون ارزی بانک مرکزی بود و در حکم محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، اشاره‌ای به دلیل تغییر وی از این معاونت مهم نشده است.

حمید برهانی نیز پیش از این به عنوان مدیرعامل بانک صادرات ایران فعالیت داشت. معاون جدید ارزی بانک مرکزی معرفی شد

طی حکمی از سوی بهمنی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حمید برهانی به سمت معاون ارزی بانک مرکزی منصوب شد.

به گزارش باشگاه خبری «توانا»، روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: طی حکمی از سوی بهمنی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حمیدبرهانی به سمت معاون ارزی بانک مرکزی منصوب و از دیروز سوم مردادماه مشغول به کار شد.

این گزارش حاکی است، پیش از این رضا راعی معاون ارزی بانک مرکزی بود و در حکم محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، اشاره‌ای به دلیل تغییر وی از این معاونت مهم نشده است.

حمید برهانی نیز پیش از این به عنوان مدیرعامل بانک صادرات ایران فعالیت داشت.

سوابق برهانی

حمید برهانی متولد ۱۳۳۱ و دارای تحصیلات لیسانس بانکداری از موسسه بانکداری(تهران) و فوق‌لیسانس(MBA) مدیریت بازرگانی با گرایش مالیه بین‌المللی از دانشگاه آمریکایی بیروت(A.U.B) و دکترای مدیریت(گرایش حسابداری و فاینانس از دانشگاه‌ آزاد اسلامی تهران) است. دوره‌های تخصصی و آموزشی برهانی به شرح زیر است: ۱۳۶۴-۱۳۶۱ ، دوره مدرسی بانکداری اسلامی، اقتصاد اسلامی و عقود اسلامی (تهران)، ۱۳۶۱ دوره حقوق بین‌الملل (تهران)، ۱۳۶۴ دوره زبان عربی (تهران)، ۱۳۶۴ دوره زبان انگلیسی (تهران)، ۱۳۶۵ (A.U.B بیروت) دوره زبان انگلیسی، ۱۳۷۲ (آکسفورد، انگلستان) دوره تخصصی زبان انگلیسی، ۱۳۷۳ (بانک‌جهانی‌پاریس) دوره مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها در بانکداری بین‌المللی، ۱۳۷۴ (SBC، سوئیس) دوره بانکداری بین‌المللی، ۱۳۸۰ (WESTLB، آلمان) دوره سمینارهای بانکداری بین‌المللی.

وی در بانک مسکن، کارمند دایره حسابداری، عضو ارشد دایره حسابداری، معاون دایره حسابداری شعبه مرکزی، رییس دایره حسابداری شعبه مرکزی و رییس شعبه توحید و منطقه غرب تهران بوده است. همچنین در بانک صادرات ایران، کارشناس مالی امور بین‌الملل،کارمند، معاون شعبه الغبیری در بیروت، رییس شعبه بیروت و سرپرست شعب لبنان، مدیر امور بین‌الملل بانک صادرات ایران، اداره مرکزی، عضو هیات‌مدیره و قائم مقام مدیرعامل بانک، مدیر شعب بانک صادرات ایران در منطقه اروپا و جامعه مستقل کشورهای مشترک‌المنافع، سرپرست منطقه خلیج فارس و مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران بوده است. همچنین عضو هیات‌مدیره واحدهای تابعه بانک از جمله عضو کمیته بانک سرمایه‌گذاری ماورای بحار، شرکت داده‌پردازی خوارزمی، شرکت نفت پارس، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و عضو هیات‌مدیره فیوچر بانک بوده است.

برای تدریس به دانشگاه برمی‌گردم

معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت: من عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم و بعد از این نیز برای تدریس به دانشگاه تهران بر می‌گردم. راعی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص علت برکناری خود از سمت معاونت ارزی بانک مرکزی، اظهار داشت: از روز پنجشنبه رسما از این سمت برکنار شده‌ام. وی افزود: نمی‌دانم دلیل اصلی این برکناری چه بود و باید از مسوولان مربوط، دلیل این تصمیم را پرسید.

به گفته معاون سابق ارزی بانک مرکزی، درج خبر انتصاب جانشین وی بر روی سایت بانک مرکزی استناد این موضوع است و موثق‌تر از سایت بانک مرکزی، برای تایید این خبر وجود ندارد. راعی تصریح کرد: آقای دکتر بهمنی به من گفت‌ که از ایشان خواسته شده تا من را برکنار کنند، ولی نمی‌دانم چرا. وی افزود: آقای بهمنی این کار را از من خواستند و من هم هیچ مقاومتی نکردم و در پاسخ به ایشان گفتم هر طور که صلاح می‌دانید، عمل کنید.

معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت: من به آقای دکتر گفتم، اگر می‌خواهید من از این سمت برکنار شوم، من این آمادگی را دارم تا این سمت را به نفر بعدی تحویل بدهم. راعی تصریح کرد: من عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم و بعد از این نیز به دانشگاه تهران بر می‌گردم. وی با تاکید بر این که «دکتر بهمنی به من گفت در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که من نمی‌توانم، همکاری با شما را ادامه دهم»، گفت: باید از خود ایشان پرسید که چه محدودیتی در این زمینه دارند. راعی با اشاره به این نکته که

آقای بهمنی توضیحی درباره این شرایط و محدودیت‌ها به وی نداده‌است، افزود: من استعفا ندادم؛ بلکه برکنار شده‌ام.