برگزاری مجامع بانک‌ها تا پایان مردادماه امسال

عکس: حمیدجانی‌پور

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از برگزاری مجمع بانک‌ها تا مردادماه امسال خبر داد و گفت: حدود ۱۰ سال است که بانک‌های کشور سعی می‌کنند روش شناسایی سود خود را از حالت نقدی به حالت تعهدی تغییر دهند، اما با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و این موضوع به شکل کامل محقق نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با برگزاری کارگاه آموزشی حسابداری تعهدی و بودجه‌ریزی عملیاتی که با حضور مشاور ارشد صندوق بین‌المللی پول، مدیران عامل و کارشناسان بانک‌ها برگزار شد، مسوولان پولی کشور با بودجه‌ریزی عملیاتی به روش نوین آشنا شدند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این کارگاه با برشمردن اهمیت بودجه ریزی عملیاتی و حسابداری تعهدی گفت: با وجود مشکلات فراوان از سال گذشته بانک‌های کشور از حسابداری نقدی به سمت حسابداری تعهدی رفتند و صورت‌های مالی خود را بر اساس این روش تنظیم کردند.

سید حمید پورمحمدی افزود: در حسابداری تعهدی شرایط برای تنظیم صورت‌های مالی شفاف‌تر و منظم فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری دو کارگاه آموزشی در سال‌جاری اظهار داشت: دو دوره مجزا در خصوص بانکداری اسلامی و پولشویی برگزار و طی آن مدیران‌عامل بانک‌ها و کارشناسان با اصول و مبانی روز جهان آشنا شدند.

وی افزود: ماه آینده نیز دوره جامع بانکداری اسلامی را برگزار خواهیم کرد تا مسوولان بانکی با اصول و مبانی و پتانسیل‌های آن آشنا شوند.

پورمحمدی با اشاره به برگزاری مجمع بانک‌ها طی ماه جاری و آینده گفت: حدود ۱۰ سال است که بانک‌های کشور سعی می‌کنند روش شناسایی سود خود را از حالت نقدی به حالت تعهدی تغییر دهند، اما با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و این موضوع به شکل کامل محقق نشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از ۵ سال پیش این تلاش (جایگزینی شناسایی سود به روش تعهدی به جای نقدی) جدی‌تر شده است، گفت: سال گذشته بالاخره توانستیم کل سیستم بانکی را مجاب کنیم به جای روش قبلی از روش جدید یا روش تعهدی برای شناسایی سود خود استفاده کنند که موفقیت بزرگی بود.

وی افزود: رفتن از حسابداری نقدی به سمت حسابداری تعهدی موفقیت بزرگی بود که به مرور در خزانه‌داری نیز از آن استفاده خواهیم کرد.

پورمحمدی یکی از نتایج به‌کارگیری حسابداری تعهدی به جای حسابداری نقدی را شفافیت و کارآیی بیشتر عنوان کرد و گفت: اجرای این روش امکانات نظارت و کنترل هزینه‌ها را برای مسوولان موسسات مالی راحت تر و همه‌جانبه‌تر می‌کند.

مدیرعامل بانک سپه نیز گفت: بودجه‌ریزی نوعی برنامه‌ریزی مالی است که می‌توان آن را به چراغ تشبیه کرد؛ چراغی که وجودش امکان حرکت را در تاریکی فراهم می‌کند.

حسن علی قنبری افزود: هر چقدر این برنامه (بودجه‌ریزی)، توانمندتر، واقعی‌تر و شفاف‌تر باشد، امکان حرکت را سهل‌تر و سریع‌تر می‌کند.

وی با اشاره به حسابداری تعهدی و ویژگی‌های آن اظهار داشت: اجرای این حسابداری و رعایت اصول و قواعد آن باعث خواهد شد تا سازمان بتواند به صورت شفاف نیازها و هزینه‌های آینده خود را شناسایی کرده، امکان تحقق اهداف تعریف شده سازمان را فراهم نماید.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به هزینه‌های آتی همچون هزینه‌های پرسنلی، بازنشستگی و پاداش بازنشستگان گفت: این نوع حسابداری (حسابداری تعهدی) شرایطی را فراهم می‌کند که به راحتی از هم‌اکنون بتوان این هزینه‌ها را که در آینده می‌تواند مشکل‌ساز باشد، شناسایی کند و برای آن برنامه‌ریزی نماید.

قنبری با اشاره به برگزاری کارگاه فوق افزود: وجود چنین کارگاه‌هایی باعث خواهد شد تا مسوولان و کارشناسان بانکی ما با اطلاعات روز جهان آشنا شوند و از آن در اجرای برنامه‌های خود استفاده کنند.

رییس اداره آموزش بانک سپه نیز در ابتدای این مراسم ضمن برشمردن جایگاه و اهمیت بودجه‌ریزی عملیاتی حسابداری تعهدی و آموزش نیروی انسانی گفت: در ادبیات توسعه آموزش و تربیت نیروی انسانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

سیدعلی جلالی نظری با بیان اینکه برخورداری از نیروی انسانی آگاه از جمله عوامل پیشرفت کشورها در عرصه اقتصادی است، افزود: امروز سازمان‌های یادگیرنده به طور مستمر در پی افزایش قابلیت‌های خود در زمینه خلاقیت، نوآوری و تحول هستند که عملا از طریق آموزش و بهره‌ور ساختن نیروی انسانی میسر می‌شود.

وی گفت: با توجه به نکات بیان شده بانک سپه با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام به برگزاری این همایش با حضور دکتر مارک رابینسون، مشاور ارشد صندوق بین‌المللی پول کرد تا از این طریق زمینه آشنایی مسوولان بانک و بیمه کشور با بودجه‌ریزی عملیاتی و حسابداری تعهدی فراهم آید.

وی نظام بودجه‌ریزی عملیاتی را به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی و به عنوان نظامی برای تخصیص منابع محدود و نتایج مورد انتظار عنوان کرد.

کارگاه آموزشی حسابداری تعهدی و بودجه‌ریزی عملیاتی به همت بانک سپه و با حضور پروفسور مارک رابینسون، مشاور ارشد صندوق بین‌المللی پول، مدیران عامل بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و خصوصی دیروز در بانک سپه برگزار و طی آن حاضرین با روش‌های نوین بودجه‌ریزی و حسابداری تعهدی آشنا شدند.