واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش جدید خود از کاهش نرخ تورم ایران به ۱/۱۹‌درصد در سال جاری خبر داد. به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه ژوئن ۲۰۰۹ خود همچون گزارش پیشین، نرخ تورم ایران در سال گذشته را ۵/۲۵‌درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به ۱/۱۹‌درصد کاهش یابد.

به نوشته اکونومیست، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهند که در سال مالی ۲۰۰۸ میانگین نرخ تورم ایران به ۵/۲۵‌‌درصد رسیده است که از تورم ۱۷/۱‌درصدی ثبت شده در سال پیش از آن، افزایش زیادی نشان می‌دهد.

همچنین به اعتقاد اکونومیست گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که قیمت اقلام و خدمات ضروری در ایران افزایش زیادی یافته و هزینه‌های وارداتی هم در حال رشد است.

با توجه به اینکه احتمال دارد سیاست مالی دولت همچنان توسعه‌ای باقی بماند، انتظار می‌رود فشارهای تورمی طی سال‌های آینده همچنان وجود داشته باشد و قیمت کالاها اگرچه کاهش یافته، اما در سطح بالایی باقی بماند.

بنابراین اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که تداوم روند نزولی، نرخ تورم ایران در سال ۸۹ را به ۵/۱۶‌درصد خواهد رساند که این شاخص طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ به ترتیب معادل ۱۴ و ۱/۱۳‌درصد خواهد بود. در همین حال انتظار می‌رود که در سال ۱۳۹۲ تورم۵/۱۱درصدی برای کشور به ثبت برسد.