نماینده مردم شیراز با اشاره به هدف برنامه‌های کشور برای رسیدن به رشد هشت‌‌درصدی اقتصادی اظهار داشت: دولت می‌تواند از طریق عرضه اوراق مشارکت بخشی از پول‌های سرگردان را جمع‌آوری و به بخش‌های تولیدی و زیربنایی هدایت کند.

جعفر قادری در گفت‌و‌گو با باشگاه خبری «توانا»، گفت: در سال گذشته تلاش شد تا رشد نقدینگی با اجرای سیاست‌هایی کنترل شود.

نماینده شیراز با اشاره به نرخ تورم بالای ۲۵‌‌درصد اظهار داشت: این نرخ بالای تورم به دلیل رشد نقدینگی بود که بانک مرکزی ناچار شد با اجرای سیاست‌های انقباضی و عدم ارائه مجوز برای افزایش میزان و سقف وام‌ها، آن را کنترل کند.

وی افزود: نرخ رشد باید به گونه‌‌ای باشد که علاوه بر تامین نقدینگی مورد نیاز جامعه، آثار و پیامد‌های تورمی نداشته باشد.

نماینده شیراز با یادآوری کنترل کیفیت اعتبارات به عنوان یکی از روش‌های کاهش حجم نقدینگی خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی داده شده باید به جای مصرف‌شدن در بخش‌های دلالی و واسطه بازی، صرفا در بخش‌های تولیدی هزینه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: در بخش‌های تولید نیز باید این وام‌ها بیشتر در بخش حقیقی مانند کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار گیرد و منابع موجود کمتر در بخش خدمات استفاده شود.

قادری تاکید کرد: بخش‌های خدمات به دلیل سودآوری بالا و قدرت جذب زیاد، سرمایه‌گذار را به خود جذب می‌کنند که در این بخش افراد باید از منابع خودشان نقدینگی را تامین کنند، ولی در بخش کشاورزی و صنعتی که با مشکل مواجه هستیم، بانک‌ها باید نقدینگی لازم را تامین کنند.

وی افزود: کنترل کیفیت اعتبارات، کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها، افزایش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها از طریق افزایش نرخ تنزیل مجدد و اجازه ندادن برداشت بی‌رویه بانک‌ها از منابع بانک‌ مرکزی راه‌هایی است که برای کاهش نقدینگی می‌توان به کار برد.

نماینده شیراز اضافه کرد: دولت می‌تواند از طریق عرضه اوراق مشارکت بخشی از پول‌های سرگردان را جمع‌آوری و به بخش‌های تولیدی و زیربنایی هدایت کند.

قادری اظهار داشت: با تزریق منابع به بخش‌های زیربنایی، بستر، زمینه و ظرفیت لازم برای بخش خصوصی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به فعال‌تر شدن بخش خصوصی تصریح کرد: فعالیت بیشتر بخش خصوصی، منجر می‌شود که رشد نقدینگی به دنبال خود رشد تولید را داشته باشد ولی در صورتی که این منابع جمع‌آوری نشود و نقدینگی به عنوان پول سرگردان وجود داشته باشد، این پول سرگردان در هر بخشی که وارد شود، جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.

نماینده شیراز خاطرنشان کرد: دولت باید با کنترل، جذب و هدایت نقدینگی بستر و زمینه لازم را فراهم کرده و منابع را در راستای تولید در جامعه به کار گیرد.

قادری اذعان داشت: بخش عمده‌ای از تورم موجود در بخش‌های مسکن و زمین در اوایل سال ۸۷ به دلیل تزریق نقدینگی زیادی بود که از طریق بانک‌ها انجام شد.

وی در پایان یاد‌آور شد:‌ اگر رشد نقدینگی متناسب با رشد تولید نباشد، می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند به طوری که اگر رشد نقدینگی خیلی کمتر از رشد تولید باشد، می‌تواند آثار و پیامد‌های رکودی را در جامعه داشته باشد.