گروه بازار پول- علی‌‌پور، مدیرعامل بیمه آسیا در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس این شرکت به تشریح عملکرد آن پرداخت و با اشاره به عرضه سهام بیمه آسیا در اواخر تابستان امسال گفت: سود هر سهم بیمه آسیا برای سال ۸۷، ۱۷تومان به ازای هر سهم ۱۰۰تومانی بود که این رقم برای سال مالی ۸۸ به ۲۳ تومان به ازای هر سهم ۱۰۰ تومانی افزایش می‌یابد.

او حق بیمه تولیدی بیمه آسیا در پایان سال ۸۷ را معادل ۶۰۰میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این شرکت نزدیک به ۴۱۰میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرده است. علی‌پور با یادآوری اینکه فاصله سرمایه بیمه آسیا با دارایی‌های واقعی زیاد است، افزود: هرچند سرمایه شرکت بیمه آسیا ۴۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان است؛ اما ارزش خالص دارایی‌های این شرکت با سرمایه اسمی آن فاصله بسیاری دارد که پس از واگذاری در بورس از طریق ارزیابی مجدد دارایی‌ها اقدام به افزایش سرمایه خواهد کرد.

علی‌پور ادامه داد: خصوصی‌سازی شرکت بیمه آسیا در حالی از سال ۸۵ شروع شده که این روند در سال ۸۷ با جدیت بیشتری ادامه یافت و شرایط پذیرش در بورس به مرور تامین شد تا اینکه بورس اعلام کرد قریب به اتفاق شرایط حضور در بازار سهام را کسب کرده‌ایم؛ با این اوصاف شرکت بیمه آسیا زودتر از دیگر شرکت‌ها شرایط بورسی شدن را احراز کرده است.به گفته علی‌پور، حساب‌‌های سال مالی ۸۷ بیمه آسیا در حالی به سازمان حسابرسی ارائه شده که به جز این مورد،‌ باقی موارد مانده زمان‌بر نبوده و به زودی به شرکت بورس ارائه خواهد شد. این در حالی است که برنامه کسب‌و‌کار و چشم‌انداز عملیاتی بیمه آسیا در حال نهایی شدن است.

مدیرعامل بیمه آسیا در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: با این شرایط تا دو ماه آینده و در مرحله اول ۵درصد از سهام بیمه آسیا برای کشف قیمت در بورس عرضه خواهد شد. ادامه عرضه و شرایط واگذاری بلوکی سهام این شرکت نیز به تصمیم دولت و ارزیابی سازمان خصوصی‌سازی بستگی دارد.

علی‌پور افزود: ۲۰درصد از سهام بیمه آسیا بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، صندوق ذخیره فرهنگیان و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) واگذار شده است.