یکی از اعضای گروه سه نفره مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور گفت: با وجود مصوبات این ستاد مبنی بر باز پس‌گیری معوقات بانکی از سوی بانک‌ها، در حال حاضر هیچ ساماندهی و الزامی در وصول معوقات بانکی کشور وجود ندارد.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه به اندازه کافی قانون و ابزار بازپس‌گیری معوقات بانکی در کشور وجود دارد، افزود: روسای بانک‌های سراسر کشور تاکنون اقدام به این کار که جزو وظایف‌شان است، نکرده‌اند.

وی معوقات بانک‌های کشور را هم اکنون بیش از ۲۷هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به اینکه برخی مسوولان این رقم را ۳۰هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند، ادامه داد: اگر تعریف دقیق و واقعی از معوقات داشته باشیم رقم واقعی بیش از این خواهد شد. لازم به ذکر است پیش از این رییس کل بانک مرکزی رقم مطالبات معوق را ۳۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس با بیان اینکه در خصوص معوقات نیز تعریف جامعی وجود ندارد، افزود: بانک‌ها می‌توانند هرکس را که بخواهند جزو لیست افراد دارای معوقه قرار دهند و هرکس را که نمی خواهند از این لیست خارج کنند به همین دلیل است که تعریف جامع و آمار دقیقی از معوقات بانکی در دست نیست. یوسفیان ملا با بیان اینکه این موارد باز هم راه فساد را هموارتر می‌کند بر ساماندهی منطقی و منطبق با قانون در وصولی معوقات بانکی کشور تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه بیشتر وام‌های پرداختی بانک‌ها به افراد به صورت غیرکارشناسی بوده است، اضافه کرد: عواملی که در این بخش تبانی کردند و در دادن این معوقه‌ها کوتاهی می‌کنند باید مشخص شوند.

وی با بیان اینکه کمیته‌های مختلف ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از زمان مجلس هشتم تاکنون بیش از ۴۶ مصوبه در حوزه مختلف رسیدگی به فسادهای اقتصادی کشور داشته بیشترین مصوبات این ستاد را در بخش معوقات بانکی بیان کرد.

این عضو گروه سه نفره مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با اشاره به اینکه سران سه قوه نیز از روند موجود راضی نیستند، اضافه کرد: به خاطر غیرمطلوب بودن وضع جلسات ستاد، برخی از مصوبات به مرحله اجرا نرسیده است.