یک کارشناس اقتصادی گفت: تصمیم‌گیرندگان شورای پول و اعتبار نباید به جایی وابسته باشند ، همین امر است که استقلال یا عدم استقلال بانک مرکزی را تعیین می‌کند. فرهاد خرمی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص مزایای تشکیل شورای پول و اعتبار اظهار داشت: نکته اصلی در این زمینه شروع به کار شورای پول و اعتبار بعد از یک مدت طولانی است.

وی افزود: این شورا باید به صورت مستقل عمل کند؛ یعنی زیر نظر دولت نباشد و باید افرادی که در این شورا به تصمیم‌گیری می‌پردازند، افراد مستقلی باشند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، اگر شورا به صورت مستقل فعالیت نکند نه تنها مزیتی نخواهد داشت، بلکه نقطه ضعفی نیز برای بانک مرکزی به حساب می‌آید.

خرمی ضمن اشاره به اعضای تشکیل دهنده این شورا تصریح کرد: متاسفانه مانند گذشته اکثر اعضای این شورا شامل افراد دولتی بوده و نقش قالبی این شورا همچنان با دولت است.

وی در خصوص مکان تشکیل این شورا گفت: محل تشکیل این شورا اصلا مطرح نیست، بلکه باید این شورا که طبق قانون به تصویب رسیده و وابسته به شورای سیاستگذاری پولی است در بانک مرکزی تشکیل شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: تصمیم‌گیرندگان این شورا نباید به جایی وابسته باشند و همین امر است که استقلال یا عدم استقلال بانک مرکزی را تعیین می‌کند.

خرمی تاکید کرد: اعضای شورای پول و اعتبار باید به صورت مستقل به فعالیت بپردازند و زیرنظر دولت نباشند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، اینکه شورای پول و اعتبار همانند گذشته به فعالیت خواهد پرداخت، از دیگر مزایای تشکیل آن به حساب می‌آید.