بانک یو‌بی‌اس سوئیس که در بین بانک‌های اروپایی با بیشترین زیان و ضرر در پی بحران مالی روبه‌رو شده، اعلام کرد: با زیانی بالغ بر ۸/۳میلیارد فرانک معادل ۵/۳میلیارد دلار روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، یو‌بی‌اس بزرگترین بانک سوئیس قصد دارد با فروش ۳/۲۹۳میلیون سهم از کل سهام خود میزان سرمایه این بانک را افزایش دهد.

افزایش سرمایه یو‌بی‌اس با هدف افزایش اعتماد در بین سرمایه‌گذاران این بانک صورت گرفته است.

بانک یو‌بی‌اس اعلام کرد، طی سه ماه دوم ۲۰۰۹ با روند صعودی خروج سرمایه‌ها و پس‌اندازها روبه‌رو شده است. بانک مرکزی سوئیس نیز اعلام کرد، یو‌بی‌اس باید میزان ذخایر خود را با کاهش دارایی‌ها افزایش دهد.

کارشناسان مالی سوئیس نسبت به افزایش سرمایه یو‌بی‌اس متفق‌القول هستند. ارزش سهام این بانک با ۳۵ سنت کاهش به کمتر از ۶۲/۱۳فرانک رسید.

ارزش سهام این بانک از ابتدای امسال ۸‌درصد کاهش داشته است. در آمریکا نیز بانک آمریکا و موسسه ولس فارگو با فروش سهام و دارایی‌ها میزان سرمایه خود را ۷۵‌میلیارددلار افزایش دادند.

بانک ملی سوئیس نیز هفته گذشته خواستار افزایش میزان سرمایه بانک‌های یو‌بی‌اس و کردیت سوئیس برای افزایش قدرت این بانک‌ها در برابر بحران مالی و اعتباری جهان شده بود.

موسسه یو‌بی‌اس از زمان آغاز بحران مالی جهان تاکنون با زیان ۵۳‌میلیارد دلاری روبه‌رو شده است.