نرخ تورم ایران امسال  به 19‌درصد می‌رسد

واحد اطلاعات اکونومیست با اشاره به کاهش قیمت کالاهای نفتی و غیرنفتی در جهان پیش‌بینی کرد، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۰۹ به ۱/۱۹درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، واحد اطلاعات اکونومیست طی گزارشی به بررسی چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال جاری میلادی پرداخته است.

بر اساس این گزارش، به دنبال کاهش قیمت نفت تقاضا در ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی افزایش یافته است. کاهش قیمت نفت به این معنا است که ایران دیگر نمی‌تواند بر منابع مالی خود برای توسعه بخش نفت و گاز خود تکیه کند.

در عین حال با توجه به بحران مالی جهانی به نظر می‌رسد دولت ایران سیاست تامین مالی پروژه‌ها از بخش خصوصی را مد نظر قرار دهد و به ویژه پروژه‌های نفت و پتروشیمی‌را به شرکت‌های داخلی واگذار کند.

اکونومیست رشد تولید ناخالص داخلی جهان برای سال ۲۰۰۸ را ۳‌درصد اعلام و پیش‌بینی کرده است که این رقم در سال ۲۰۰۹ به منفی ۱.۸‌درصد برسد. در این سال اکثریت کشورهای جهان با رشد منفی مواجه خواهند شد. در عین حال در سال ۲۰۱۰ وضعیت اقتصاد جهان بهبود پیدا می‌کند و رشد اقتصادی جهان به ۱/۲‌درصد خواهد رسید.

اقتصاد ایران نیز از وضعیت اقتصادی جهان تاثیر خواهد پذیرفت و رشد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۰۹ به رقم کم سابقه ۵/۰درصد کاهش خواهد یافت.

کاهش قیمت نفت و کاهش تولید در اثر سهمیه‌های اوپک مهم‌ترین علت کاهش رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۹ عنوان شده است.

در سال ۲۰۱۰ رشد اقتصادی ایران افزایش خواهد یافت و به ۹/۲درصد خواهد رسید.

این گزارش در مورد تورم در ایران نوشته است، بانک مرکزی ایران نرخ تورم در این کشور برای سال ۲۰۰۸ را ۵/۲۵‌درصد اعلام کرده است. در سال ۲۰۰۷ این رقم ۱/۱۷‌درصد برآورد شده بود.

بر اساس این گزارش با توجه به انبساطی بودن سیاست‌های پولی ایران در سال جاری انتظار می‌رود در این سال نیز نرخ تورم در ایران همچنان رقم بالایی داشته باشد. در عین حال به دلیل کاهش قیمت کالاهای نفتی و غیرنفتی در جهان نرخ تورم ایران در سال ۲۰۰۹ به ۱/۱۹‌درصد کاهش خواهد یافت و در سال ۲۰۱۰ نیز این روند ادامه می‌یابد و به ۵/۱۶‌درصد می‌رسد.