تعیین نرخ سود بانکی به بازار واگذار شود

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تعیین نرخ سود بانکی به دولت مربوط نیست، گفت: این نرخ باید در بازار پولی تعیین شود و بانک مرکزی با ابزاری که در اختیار دارد آن را به سمت بهینه شدن هدایت کند.

جمشید پژویان در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، در خصوص اولویت‌های بانکداری در دولت دهم، اظهار داشت: بدون شک یکی از مشکلات اقتصادی که در تمام دولت‌ها مطرح بوده و در دولت نهم نیز بیشتر شده، دخالت و حضور دولت در بازار پول و نظام بانکداری است. وی افزود: دولت دهم باید اقدامی در جهت اصلاح ساختار بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار انجام دهد و اعضای این شورا را متخصصان اقتصادی و مسائل پولی و بانکی تشکیل دهند. پژویان تصریح کرد: دولت دهم باید تدابیری را در نظر بگیرد تا بانک مرکزی از استقلال در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار شود.

به اعتقاد این استاد اقتصاد نباید دولت بانک را به ارائه تسهیلات و انجام سایر امور بانکی موظف کند و همچنین باید بانک‌های تجاری نیز نسبت به دولت و بانک مرکزی از استقلال برخوردار باشند.

وی این موارد را از نکات ضروری عنوان کرد که باید برای اصلاح نظام بانکداری صورت گیرد و در عین حال افزود: تعیین نرخ سود بانکی به دولت مربوط نمی‌شود و بازار پولی باید این نرخ را تعیین کند.

پژویان با بیان اینکه شرایط اقتصادی و بازار این نرخ را تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید با استفاده از ابزاری که در اختیار دارد این نرخ را هدایت کند.

وی افزود: زمانی که نرخ سود به صورت اجباری تعیین شود، رباخواری در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد و مردم خارج از نظام بانکی عملیات پولی خود را انجام می‌دهند.

پژویان بر این باور است که راهکارهای دیگری به جز قوانین دستوری‌ برای اصلاح مشکلات موجود در این زمینه وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به طور کلی اقتصاد از طریق دستور قابل اصلاح و تغییر نخواهد بود، بلکه بیشتر تخریب می‌شود. دولت دهم باید استقلال را به بانک مرکزی بدهد، ساختار شورای پول و اعتبار را اصلاح کند و اعضای آن را از بین متخصصین اقتصاد انتخاب کند و البته نباید این افراد از بین مسوولان دولتی باشند.

پژویان گفت: جمع‌آوری وجوه مازاد نیز از جمله مواردی است که به دولت مربوط نمی‌شود و جزو سیاست‌های بانک مرکزی به حساب می‌آید. وی اضافه کرد: دولت باید سیاست‌های دیگری را در این زمینه اعمال کند، یعنی باید تلاش کند تا موانع سرمایه‌گذاری را از بین برده و باعث شود تا بانک‌ها بتوانند در نتیجه افزایش سرمایه‌گذاری به ارائه اعتبارات بیشتری بپردازند.