گروه بازار پول - در بخشنامه‌ای با امضای مشترک سیدحمید پورمحمدی معاون امور بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و رامین پاشایی فام معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، همه بانک‌های دولتی و ... خصوصی که در بررسی طرح‌های خود از خدمات شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده می‌کردند، موظف شدند از تاریخ ابلاغ این بخشنامه برای بررسی طرح‌های توجیهی و نظارت بر طرح‌ها، از شرکت‌های عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی استفاده کنند.

به استناد این بخشنامه از این پس استفاده از خدمات شرکت‌های غیرعضو در موارد ذکر شده ممنوع شده است.

بخشنامه یادشده با عنایت به ماده (۵) قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و با توجه به ضرورت نظم بخشیدن به استفاده از خدمات شرکت‌های مشاوره اعتباری و سرمایه‌گذاری، اطمینان از صحت برآوردها و بررسی‌های اقتصادی، فنی و مالی طرح‌ها صادر شده است. قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی همچنین به منظور جلوگیری از لاوصول شدن منابع بانک‌ها و هدایت منابع به سمت اشتغال مولد و پیشگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی اشخاص از منابع بانکی، به تصویب رسیده است.

صدور بخشنامه الزام بانک‌ها به استفاده از خدمات شرکت‌های عضو کانون در چارچوب قانون یادشده، با توجه به تاسیس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی و تدوین دستورالعمل‌های موردنیاز کانون برای فعالیت، از جمله دستورالعمل حدود مسوولیت مشاوران در قبال بانک‌ها و مشتریان، اجرایی شده است.