کاهش نرخ تورم ایران در سال جاری

عکس: حمید جانی‌پور

واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش جدید خود بدون تغییر پیش‌بینی قبلی خود از کاهش نرخ تورم ایران به ۱/۱۹‌درصد در سال جاری خبر داد. به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه ژوئن ۲۰۰۹ خود نیز همچون گزارش پیشین نرخ تورم ایران را در سال گذشته ۵/۲۵‌درصد برآورد کرد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به ۱/۱۹‌درصد کاهش یابد.

به نوشته اکونومیست، آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهند که در سال مالی ۲۰۰۸ میانگین نرخ تورم ایران به ۵/۲۵‌درصد رسیده است که از تورم ۱/۱۷‌درصدی ثبت شده در سال پیش از آن افزایش زیادی نشان می‌دهد.

همچنین به اعتقاد اکونومیست گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که قیمت اقلام و خدمات ضروری در ایران افزایش زیادی یافته و هزینه‌های وارداتی هم در حال رشد است. با توجه به اینکه احتمال دارد سیاست مالی دولت همچنان توسعه‌ای باقی بماند، انتظار می‌رود فشارهای تورمی طی سال‌های آینده همچنان وجود داشته باشد و قیمت کالاها اگرچه کاهش یافته، اما در سطح بالایی باقی بماند.

بنابراین اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که تداوم روند نزولی، نرخ تورم ایران در سال ۸۹ را به ۵/۱۶‌درصد خواهد رساند که این شاخص طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ به ترتیب معادل ۱۴ و ۱/۱۳‌درصد خواهد بود. در همین حال انتظار می‌رود که در سال ۱۳۹۲ تورم ۵/۱۱درصدی برای کشور به ثبت برسد.

این در حالی است که چندی پیش بانک مرکزی ایران اعلام کرد: خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰= ۱۳۸۳ (۳۵۹ قلم کالا و خدمت) در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ به شرح ذیل است:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ نسبت به ماه قبل ۲/۱‌درصد افزایش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، رشد شاخص مذکور در اردیبهشت‌ماه به ۱۵‌درصد رسید که نشان دهنده ادامه روند کاهشی است.

یادآور می‌شود که در مهرماه ۱۳۸۷ نرخ رشد شاخص مذکور ۵/۲۹درصد بوده که تا اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸، معادل ۵/۱۴واحد ‌درصد از رشد شاخص قیمت کاسته شده است. نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۸ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ معادل ۶/۲۳‌درصد است.

لازم به توضیح است که نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۸۸ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۸۷ معادل ۵/۲۴‌درصد بود که نشان‌دهنده ادامه آهنگ کاهش رشد نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه است.