جزئیات پرداخت تسهیلات در شرکت‌های لیزینگ خودرو

فاطمه بهاری

در سال گذشته فروش نقدی خودرو بین ۱۵-۱۰درصد بود و ۷۰درصد از مجموع ۴۰هزار میلیارد ریال تسهیلاتی که شرکت‌های لیزینگ بین سال‌های ۸۵-۸۳ ارائه داده‌اند در بخش خودرو بوده است. ۲۵درصد نیز مربوط به ماشین‌آلات و ۵درصد در سایر موارد صرف شده است.

شرکت‌های لیزینگ در سه سال گذشته بیش از ۳۰۰هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین به صورت اجاره به شرط تملیک واگذار کرده که براساس پرونده‌های موجود حدود ۶۰درصد در راه تامین فرصت شغلی و هزینه‌های زندگی بوده و در حدود ۱۶۰هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.شرکت‌های لیزینگ به فروش تولیدات داخلی کمک می‌کنند. گرچه سال گذشته میزان لیزینگ خودرو بسیار کاهش یافت، اما منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو قول داد که سهم خودروهای لیزینگی برای سال‌جاری افزایش یابد. به این ترتیب، تعداد زیادی از متقاضیان از تسهیلات لیزینگ بهره‌مند خواهند شد.تقریبا همه خودروسازان، شرکت‌های لیزینگی برای فروش محصولات خود دارند. در این میان شرکت لیزینگ ایران‌خودرو به ارائه محصولات این گروه صنعتی از طریق اجاره به شرط تملیک می‌پردازد.متقاضیان برای خودرودار شدن از طریق لیزینگ ایران‌خودرو باید ۳۰درصد از قیمت خودرو را به صورت نقدی بپردازند و ۷۰درصد از ارزش خودرو نیز به صورت لیزینگی ارائه می‌شود. نرخ سود تسهیلات براساس آخرین مصوبه بانک مرکزی ۱۷درصد است. قیمت محصولات لیزینگ ایران خودرو به قیمت کارخانه (فاکتور) است.سقف مدت بازپرداخت تسهیلات ۴۸ماه است که متقاضی می‌تواند بنابر درخواست این مدت را کاهش دهد.گواهی اشتغال به کار، گواهی کسر از حقوق، آخرین فیش حقوقی و چک تضمینی تا ۱۲۰درصد قیمت از مدارک موردنیاز برای استفاده از این لیزینگ است. خودروهای این شرکت دارای بیمه اعتباری هستند. همچنین متقاضیان برای تضمین بازپرداخت اقساط نیازمند معرفی یک ضامن هستند و سند خودروی خریداری شده در رهن شرکت لیزینگ باقی می‌ ماند.

لیزینگ پارسیان، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که در بخش خودرو نیز فعالیت می‌کند. در حال حاضر این شرکت بیشتر خودروهای وارداتی را لیزینگ می‌کند. خودروهایی که قابلیت عرضه و فروش داشته و مجاز به واردات باشند جزو این دسته هستند.سقف تسهیلات این شرکت بسته به توان متقاضی تا ۸۰درصد ارزش خودرو را شامل می‌شود. مدت بازپرداخت تسهیلات نیز بنا به تقاضای مشتریان، بین سه تا پنج سال است.

مدارک شناسایی متقاضی، مدارک درآمدی به عنوان مدارک موردنیاز برای استفاده از تسهیلات لیزینگی شرکت لیزینگ پارسیان است. سند خودرو در وثیقه شرکت باقی می‌ماند، در عین اینکه معرفی ضامنی با شرایط شبیه به متقاضی نیز الزامی است. درآمد متقاضی نیز باید کمی بیش از میزان اقساط باشد. متقاضیان از شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت لیزینگ پارسیان، خودروی خود را انتخاب می‌کنند.