توضیح بانک مرکزی در مورد به‌روزرسانی سایت این بانک

روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه جاری مطلبی تحت عنوان حبس آمارهای اقتصادی در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی منتشر کرد که در آن مطلب نسبت به نبود آمارهای اقتصادی سال گذشته انتقاد شده بود. این در حالی است که خبرنگاران روزنامه دنیای اقتصاد در اغلب مراجعات به سایت بانک مرکزی، نمی‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند و با تماس تلفنی و پیگیری‌‌های مکرر، ناگزیر به نامه‌نگاری و ارائه درخواست کتبی برای دریافت برخی آمار می‌شوند.

با توجه به اینکه عصر ارتباطات و اطلاعات، این میزان وقت‌کشی را نمی‌پذیرد، بنابراین انتظار می‌رود سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر بانک‌های مرکزی معتبر دارای مطالب به‌روزی باشد که هر روز مخاطبان بیشتری را جذب کند.

در پی درج این مطلب، روابط‌عمومی بانک مرکزی در نمابری با تایید ضمنی مطالب دنیای اقتصاد تصریح کرد که در حال حاضر تواتر بانک اطلاعات سری‌های زمانی اقتصادی در پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت سالانه است و قرار است طی ماه‌های آتی بانک اطلاعات مذکور با لحاظ کردن تواتر فصلی و ماهانه برای سری‌های زمانی متغیرها و برقرار کردن امکان دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر کاربران به آن به مرحله اجرا درآید.

در ادامه این نامه آمده است:

آخرین آمار اقتصادی موجود مربوط به مقاطع مختلف سال ۱۳۸۶ در سایر نمایه‌های پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.cbi.ir وجود داشته و تحت عنوان گزیده آمار اقتصادی و نماگرهای اقتصادی قابل دسترسی است.

همچنین روابط‌عمومی بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر، جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها، مالی و بودجه و بازار سرمایه مربوط به مقاطع مختلف زمانی سال ۱۳۸۶ تحت عنوان «گزیده آمارهای اقتصادی» و در قالب ۱۹ جدول آماری به همراه نمودارهای مربوطه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار دارد.

همچنین در نماگرهای اقتصادی شماره ۴۸ و ۴۹ موجود در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمار و اطلاعات مربوط به سه ماه اول و سه ماه دوم سال ۱۳۸۶ جهت استفاده همگان وجود دارد.

در ادامه این نامه آمده است: با توجه به مراتب فوق عنوان «حبس آمارهای اقتصادی در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی» واقعیت نداشته و این بانک به محض دریافت و تهیه آخرین آمار و اطلاعات، همواره آمار مذکور از جمله آمار مربوط به سال ۱۳۸۶ را با حداقل زمان ممکنه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی و نشریات خود در اختیار همگان قرار داده است.