کارشناسان بر افزایش قدرت خرید مردم به موازات اتخاذ راهکارهای عملی برای مهار نرخ تورم تاکید می‌کنند. عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو باخبرنگار جامع نیوز، انحراف از برنامه‌های توسعه‌ را تشدید‌کننده نرخ تورم دانست و افزود: برنامه‌های توسعه‌ برخلاف اهداف تولید حرکت می‌کنند که این موضوع کنترل نقدینگی و مهار تورم را با مشکل مواجه کرده است.

«عباسعلی نورا» تصریح کرد: تولید صنعتی منجر به خلق ثروت شده که ضمن اشتغالزایی می‌تواند به بالا رفتن قدرت خرید مردم منجر

‌شود.

وی چاپ اسکناس بدون پیش‌بینی پشتوانه‌های لازم را از دیگر علل افزایش تقاضا و رشد تورم در جامعه ذکر کرد و گفت: در بیشتر موارد سیاست‌های اقتصادی دولت منجر به رشد میزان تورم شده که از آن جمله می‌توان به پرداخت تسهیلات مسکن اشاره کرد که به افزایش ۵۰‌درصدی قیمت مسکن ظرف دوسال گذشته اشاره داشت.

«اصغر ابوالحسنی»، کارشناس مسائل اقتصادی نیز، رشد تورم در ایران را بنا بر آمارهای اخیر صندوق بین‌المللی پول غیر متعارف دانست و گفت: مهار تورم با سیاست‌های صحیح پولی و مالی قابل کنترل است و چنانچه انضباط مالی برقرار شود، تورم ناشی از رشد نقدینگی در جامعه کنترل خواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه امام‌صادق‌(ع) خاطرنشان کرد: ارائه لوایح متمم کسری بودجه و تزریق نقدینگی در ایام پایانی سال نیز یکی از علل افزایش نرخ تورم است که متاسفانه در سال‌های اخیر عرف شده است.

به عقیده وی، توزیع پول در جامعه به بهانه‌های مختلف که با هدف افزایش قدرت خرید مردم صورت می‌گیرد، منجر به کنترل نرخ تورم نشده وباید راهکارهای مناسب‌تری جست.

مدیرعامل سازمان حسابرسان ایران نیز تورم را شامل دو نوع پیشی گرفتن مستمر تقاضا بر عرضه و فشار هزینه‌های جانبی تولید عنوان کرد.

«نجفی علمی» با اشاره به انواع تورم شامل تورم مالی، سیاست‌های وارداتی تورم‌زا، انتظارات تورمی، حامل‌های انرژی و... که هر یک منجر به افزایش تقاضا می‌شوند‌، اظهار داشت: حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع توسعه و افزایش ظرفیت‌های تولید ازجمله راهکارهای کنترل نرخ تورم هستند.

اقتصاددانان همچنین پرهیز از اتخاذ تصمیمات محرک قیمت‌ها، عملیاتی کردن بانکداری اسلامی، توزیع عادلانه سود تسهیلات بانکی و افزایش متناسب با بهره‌وری دستمزد نیروی کار، مشارکت جدی بخش‌خصوصی برای اجرای طرح‌های اقتصادی و نیز توسعه زیر بناها را از دیگر راهکارهای کنترل تورم عنوان می‌کنند.

طبق اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در کشور در ایام پایانی سال گذشته ۱۸/۴‌درصد بود در‌حالی که سازمان‌های بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که این میزان به بیش از ۲۰‌درصد افزایش یابد.