منازل مسکونی تهران تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی بیمه کارآفرین قرار گرفت

لیلا اکبرپور

منازل مسکونی تهران تا سقف ۵میلیون‌تومان تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی شرکت بیمه کارآفرین قرار گرفت. سقف تعهدات بیمه کارآفرین بابت جبران خسارات ناشی از آتش‌سوزی در منازل مسکونی شهر تهران ۵میلیون تومان است. (۳میلیون تومان جبران خسارت اثاثیه منزل و ۲میلیون تومان جبران خسارت ساختمان). عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل و هادی دستباز، عضو هیات‌مدیره بیمه کارآفرین روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران در خصوص انعقاد قرارداد بیمه کارآفرین و شهرداری تهران پاسخ دادند.

ضرابی، مدیرعامل بیمه کارآفرین با یادآوری اینکه طرح تحت پوشش قرار گرفتن منازل مسکونی شهر تهران پیشنهادی از سوی بیمه کارآفرین بود که مورد استقبال شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد این قرارداد از ۱۲ فروردین امسال ۲میلیون منزل مسکونی شهر تهران تحت پوشش خطرات اصلی بیمه آتش‌سوزی (انفجار و صاعقه) بیمه کارآفرین قرار دارند و این شرکت با استفاده از اطلاعات سیستم عوارض نوسازی شهرداری تهران گواهی‌های بیمه را برای پلاک‌ها صادر و به منازل ارسال می‌دارد.

او ادامه داد: مقدمات تهیه و چاپ گواهی بیمه و بروشورهای اطلاع‌رسانی به منازل زمان بر خواهد بود، اما از ۱۲ فروردین ماه امسال تمامی منازل ۲۲گانه شهر تهران تحت پوشش قرار داشته و شرکت بیمه کارآفرین خسارات ناشی از آتش‌سوزی منازل را جبران می‌کند.

مدیرعامل بیمه کارآفرین با بیان اینکه بیمه‌نامه‌های یاد شده هدیه به شهروندان تهرانی است و حق بیمه‌ای دریافت نمی‌شود، افزود: شهرداری تهران با در اختیار قرار دادن فضاهای تبلیغاتی شهر تهران به بیمه کارآفرین حق‌بیمه‌ها را تامین کرده است.

ضرابی با اشاره به اینکه مبنای سیاست بیمه کارآفرین خدمتگزاری به مردم است، اظهار داشت: تیم کارشناسی بیمه کارآفرین طی ۵ سال گذشته سعی کرد با ارائه طرح‌های جدید بیمه‌ای رسالت خود را به عنوان بخش‌خصوصی انجام دهد. او ادامه داد: طرح بیمه عمر و پس‌انداز کارآفرین که با محاسبات دقیق آکچوئری مجوز خود را از بیمه مرکزی گرفت، به بازار عرضه و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

به گفته وی، اکنون ۲۸درصد از پرتفوی بیمه کارآفرین به رشته عمر و پس‌انداز تعلق دارد. مدیرعامل بیمه کارآفرین افزود: بیمه دام‌های صنعتی، محصولات گلخانه‌ای و آبزیان از طرح‌های جدید بیمه کارآفرین است که به بازار عرضه شد.ضرابی همچنین با یادآوری اینکه طی سال‌های گذشته که در بیمه دولتی مشغول فعالیت بود، برای ایجاد ارتباط بین صنعت بیمه و مردم طرح‌هایی مانند برنامه‌های رادیو و تلویزیونی و مراجعه به در منازل را تجربه کرده است، گفت: امروز برای ورود به خانه‌ها و ارتباط با مردم برای ارتقای سطح آشنایی آنان با فرهنگ بیمه تصمیم به ارائه طرح بیمه‌ آتش‌سوزی منازل مسکونی شهر تهران گرفته شد.

ضرابی در بخش دیگری از سخنانش از تحقق برنامه ۵ساله بیمه کارآفرین که در ابتدای آغاز کار این شرکت تدوین شده بود، خبر داد و گفت: براساس پیش‌بینی انجام شده در برنامه ۵ساله قرار بود حق بیمه تولیدی شرکت در سال ۸۶ معادل ۸۲میلیارد تومان باشد که پرتفوی بیمه کارآفرین در پایان سال ۸۶ به بیش از ۹۰میلیارد تومان بالغ شد و از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت.

به گفته ضرابی، ۳۵درصد از پرتفوی این شرکت به رشته شخص ثالث، ۲۲درصد به رشته‌های آتش‌سوزی و باربری و ۲۸درصد به بیمه‌های عمر تعلق دارد و پرتفوی این شرکت با رشد سالانه ۷۰درصدی همراه بوده است.

ضرابی در خاتمه گفت: بیمه کارآفرین دارای ۱۸ شعبه و ۴۰۰ نمایندگی در اقصی‌نقاط کشور است.

بیمه‌نامه مازاد آتش‌سوزی بیمه کارآفرین

هادی دستباز، عضو هیات‌مدیره بیمه کارآفرین نیز در خصوص قرارداد مذکور با شهرداری تهران یادآور شد: تمامی منازل مسکونی شهر تهران که دارای پلاک و سند تفکیکی هستند، تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی بیمه کارآفرین قرار دارند.

او افزود: چنانچه منزل مسکونی استیجاری باشد، خسارت اثاثیه به ساکنان منازل و خسارت ساختمان به صاحب ملک پرداخت می‌شود.

دستباز با یادآوری اینکه طرح آزمایشی این قرارداد در استان یزد اجرا شد، از شهروندان تهرانی درخواست کرد تا برای تهیه مازاد بیمه‌نامه آتش‌سوزی اقدام کنند.

او ادامه داد: سقف تعهدات این قرارداد برای اثاثیه و ساختمان ۵میلیون تومان تعیین شده است که بیمه‌نامه با محاسبه تخفیف گروهی صادر شده است و چنانچه هر یک از ساکنان بخواهد نسبت به ارتقای سقف تعهد بیمه‌نامه اقدام کند، می‌تواند از این تخفیفات بهره‌مند شود.

دستباز تاکید کرد: این بیمه‌نامه منطبق با ضوابط شورای‌عالی بیمه صادر شده و نرخ و شرایط آن براساس آیین‌نامه‌های شورای‌عالی بیمه رعایت شده است.

عضو هیات‌مدیره بیمه کارآفرین در خصوص فرآیند پرداخت خسارت توضیح داد: فرم‌های بیمه کارآفرین در اختیار سازمان آتش‌نشانی قرار دارد و آتش‌نشان‌ها در زمان اطفای حریق این فرم را که دارای مشخصات خسارت اثاثیه و ساختمان است، پر می‌کنند و به شرکت بیمه می‌فرستند و بیمه کارآفرین خسارت را پرداخت می‌کند. او افزود: این قرارداد برای رفاه حال شهروندان است و بیمه فرانشیزی برای آن تعیین نکرده است.