پس‌لرزه طلای چهار رقمی در بازار تهران
بازار جهانی فلزات هم توفانی شد
دنیای اقتصاد - در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی روز گذشته نرخ هر اونس طلا بـرای تحویل فوری بر روی رقم ... ... 1003.3 دلار بسته شد.

اگرچه در ساعات اولیه صبح در بازار نیویورک روز شنبه بهای هر اونس طلا از ۱۰۰۷ دلار نیز گذشت که بالاترین رکورد تاریخی ثبت شده برای طلا است.
طلا رکورد 1007 دلار را نیز ثبت کرد
گروه بازار پول - عبور قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری از مرز هزار دلار در آستانه ۱۹ مارس و تشدید سفته‌بازی دلالان ارز در بازار ژاپن فصل دیگری از قیمت‌ها را در آینده رقم خواهد زد.
در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی روز گذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری بر روی رقم 30/1003 دلار بسته شد. اگرچه در ساعات اولیه صبح در بازار نیویورک روز شنبه بهای هر اونس طلا از 1007 دلار نیز گذشت که بالاترین رکورد تاریخی ثبت شده برای طلا است. در این راستا امکان تغییر جهت سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار به سمت شمش طلا، سکه، طلا و سهام شرکت‌های معدنی بیشتر است.
باتوجه به رقم بسته شده فعلی بازارهای جهانی طی ۳۰ روز گذشته بهای طلا، ۵۹/۸ درصد (نزدیک به ۳۰/۷۹ دلار) رشد داشته است.در ۳۶۵ روز گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی با ۱۸/۵۴ درصد رشد بیش از ۳۵۲دلار افزایش نشان می‌دهد.
رشد بهای نفت فراتر از 110 دلار، کاهش پیوسته ارزش دلار در مقابل ین ژاپن و یورو و انتظار بیشتر کاهش نرخ بهره دلار در آستانه جلسه 19 مارس بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) و افزایش استقراض ین و خرید ارزهای با بازده بیشتر از جمله دلایل رشد بهای طلا بوده است.
در صورت ثابت ماندن نرخ طلا تا حد فعلی بهای افزایش یافته انواع سکه بهار آزادی طی روزهای آینده باز هم افزایش خواهد یافت.روز گذشته سکه بهار آزادی در بازار چهار راه استانبول با ۳هزار تومان رشد به نرخ ۲۲۹هزار تومان رسید. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز هر یک هزار تومان افزایش قیمت داشتند.
در بازار ارز نیز خبرها حکایت از تداوم تاثیر بحران‌های اعتباری آمریکا بر این بازار دارد. برابری دلار در مقابل ین ژاپن روز گذشته با 49/1 واحد کاهش به رکورد بی‌سابقه 09/99 رسید. برخی دیگر از مشاوران مالی در واشینگتن از تداوم بحران‌های اعتباری در آمریکا و نشانه‌هایی از یک مشکل سیستماتیک در اقتصاد آمریکا سخن می‌گویند که چشم‌انداز فروش بیشتر دلار آمریکا در بازار را نیز در پی خواهد داشت.
برخی نیز معتقدند که بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ تورم تا حد ۴درصد، به امید بازگشتن قیمت‌ها به روال عادی به دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی با دیده اغماض خواهد نگریست. معنی این تحلیل این است که امکان حفظ نرخ بهره در جریان این اجلاس در حد همان ۳درصد فعلی وجود دارد.