آمریکا یک بانک مستقر در بحرین را تحت کنترل بانک ملی ایران اعلام و آن را تحریم کرد. به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که علیه بانک فیوچر بی‌اس‌سی (Future Bank BSC) بحرین اقدام می‌کند چرا که این بانک تحت اختیار بانک ملی ایران است که تحت تحریم دولت آمریکا قرار گرفته بود. استوارت لوی، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در این خصوص مدعی شد: بانک ملی برای کمک به برنامه ایران در دنبال کردن توانایی‌های هسته‌ای حاضر است راه‌های درازی را طی کند و همزمان به سایر موسسات ‌برای پرهیز از تحریم کمک می‌کند.

این در حالی است که بانک ملی ایران اتهام دست زدن به اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی در خارج را رد کرده است. دولت آمریکا در اکتبر سال ۲۰۰۷ تحریم‌هایی را علیه بانک ملی اعمال کرده بود. به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، «فیوچر بانک» در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد و حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بانک ملی و بانک صادرات و یک بانک خصوصی مستقر در بحرین بود. این دو بانک ایرانی هر یک ۳/۳۳درصد از سهام این بانک را در اختیار دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، «سایر اطلاعاتی که در دسترس دولت آمریکا است» نشان می‌دهد فیوچر بانک تحت کنترل بانک ملی ایران است.

به گزارش بی‌بی‌سی استوارت لیوی تصریح کرد که این اقدام هماهنگ با قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت برای تحریم ایران است که روز سوم مارس ۲۰۰۸ تصویب شده بود.

آن قطعنامه خواستار اعمال هوشیاری کشورهای عضو سازمان ملل در ارتباط با هرگونه فعالیت میان موسسات مالی در کشورهای خود با کلیه بانک‌های مستقر در ایران به خصوص بانک‌های ملی و صادرات می‌شود.

اقدام دولت آمریکا علیه فیوچر بانک کلیه دارایی‌های آن را که در حوزه قضایی آمریکا باشد مسدود می‌کند و از معامله شهروندان آمریکا با این بانک ممانعت به عمل می‌آورد.