عرضه نامحدود سکه، سرمایه‌های سرگردان را جذب کرد

همزمان با عرضه نامحدود سکه توسط بانک مرکزی، سرمایه‌های سرگردان به منظور خرید سکه روانه بانک‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس بانک مرکزی در پی افزایش شدید قیمت سکه بهار آزادی در بازار به منظور کنترل این قیمت از روز یکشنبه هفته گذشته اقدام به توزیع نامحدود سکه در برخی شعب بانک‌های تجارت و سپه کرد. بنابراین گزارش در روزهای پایانی سال دلالان بازار سکه باعث بالا رفتن قیمت شده بودند و همانطور که انتظار می‌رفت با عرضه سکه توسط بانک‌ها نیز سرمایه‌های خود را به این سمت روانه کردند.

این گزارش حاکی است برخی از شعب عرضه‌کننده سکه روزانه مشتریانی دارند که اقدام به خرید ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی می‌کنند و این در حالی است که بانک کارگشایی نیز همچنان به عرضه سکه ادامه می‌دهد.

تعدادی از مسوولان فروش سکه در بانک‌ها اظهار داشتند: بیشتر سکه‌های فروخته شده توسط طلافروشان اطراف شعبه خریداری شده است.

به گفته مسوولان یکی از بانک‌های عرضه کننده سکه، ارزش سکه‌های فروخته شده از روز یکشنبه به بیش از ۳میلیارد تومان می‌رسد که این امر حکایت از وجود تقاضای بسیار زیاد برای سکه در روزهای پایانی سال دارد.

در مدت عرضه سکه توسط بانک‌ها سکه تمام بهار آزادی از تقاضای بیشتری توسط خریداران برخوردار بوده است؛ به طوری که در روزهای پایانی هفته برخی از شعب به علت تمام شدن این سکه تمام بهار قادر به عرضه این نوع سکه نبودند. بنابراین گزارش این شعب به علت تمام شدن سهمیه سکه تعلق گرفته به آنها، توانایی پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود را نداشتند.

این در حالی است که روز چهارشنبه هفته گذشته مدیر اداره نشر اسکناس بانک مرکزی اظهار داشت: به منظور کنترل بازار سکه، عرضه نامحدود انواع قطعات سکه تا روز پانزدهم فروردین ماه سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

گزارش فارس حاکی است بانک مرکزی با این اقدام در هفته گذشته توانست روند افزایشی قیمت سکه را کنترل کرده و قیمت بازار را تا حد قیمت عرضه در بانک‌ها کاهش دهد.

قیمت سکه در بازار منطقی شد

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش ۱۵هزار تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار خبر داد.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد آخرین وضعیت قیمت سکه در بازار گفت: با توجه به توزیع به موقع و مداوم سکه توسط بانک مرکزی و عرضه آن در ۱۲۰ شعبه بانک سپه و تجارت، قیمت سکه به حد نرمال در بازار رسیده است. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه هم‌اکنون سکه در بازار با قیمت‌های منطقی معامله می شود، تصریح کرد: هم اکنون قیمت کاذب سکه شکسته شده و این کالا به قیمت واقعی خود رسیده است.

وی از کاهش ۱۵هزار تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم طی چند روز اخیر خبرداد و افزود: قیمت این نوع سکه در پایان معاملات روز پنجشنبه در هر قطعه به ۲۶۰هزار تومان در بازار رسیده است. کشتی‌آرای از افزایش قیمت طلا در بازار جهانی در روز چهارشنبه هفته گذشته خبرداد و تصریح کرد: با این وجود قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از ۲۲۳هزار تومان در پایان معاملات روز چهارشنبه به ۲۲۵هزار تومان در پایان معاملات روز پنج شنبه رسیده است.

وی ادامه داد: قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز از ۱۱۳هزار تومان در پایان معاملات روز چهارشنبه به ۱۱۴هزار تومان در پایان معاملات روز پنج‌شنبه گذشته رسیده است.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: این در حالی است که با وجود افزایش تقاضا برای خرید سکه ربع بهار آزادی قیمت هر قطعه آن از ۶۵هزار تومان در پایان معاملات روز چهارشنبه به ۶۲هزار تومان در پایان معاملات روز پنج‌شنبه هفته جاری رسیده است. به گفته وی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار روز پنج‌شنبه در بازار ۲۲هزار تومان بود که معادل قیمت جهانی آن بوده و اختلاف قیمتی با قیمت جهانی آن ندارد.