گسترش و تقویت بانک‌داری الکترونیکی تاثیر مثبتی بر تسهیل مبارزه با جرم پولشویی دارد. مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت و شتاب بانک مرکزی، به ایسنا گفت: بررسی‌ها و گزارش‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که وقوع جرم پولشویی از طریق سوء‌استفاده از نظام بانکی کشور بسیار محدود و نادر است؛ ولی به هر حال ما معتقدیم گسترش و تقویت نظام بانکداری الکترونیکی در از بین رفتن همین موارد اندک هم بسیار موثر است.

وی درباره‌ ارتباط شبکه شتاب بانک‌های ایران با سایر کشورها نیز گفت: ارتباط شبکه شتاب ما با کشورهای بحرین و قطر همچنان پابرجا است ولی کشور دیگری برای برقراری چنین ارتباطی اعلام آمادگی نکرده است.

شریفی با بیان اینکه در‌حال‌حاضر ۳۶۵ هزار کارت‌خوان فروشگاهی در کل کشور فعال هستند، توضیح داد: اگر به طور متوسط سه کارت‌خوان در یک منطقه باشد، بین ۱۰ تا ۱۲۰ هزار نقطه کارت‌خوان‌ها نصب شده‌اند و عمدتا مناطقی هستند که تراکنش زیاد وجود دارد و نشان می‌دهند که کارت زیاد در این محل‌ها استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق آمار تعداد تراکنش‌هایی که در شبکه شتاب می‌آید شش درصدش از طریق پایانه‌های فروش است و ۹۴ درصدش از طریق خودپردازها برای دریافت وجه نقد است و این آمار نشان می‌دهد تقاضا بسیار کم است.

در همین زمینه بانک مرکزی اعلام کرد که این بانک و شبکه بانکی کشور به منظور ارائه سریع‌تر خدمات پولی و بانکی تسهیل در انجام فعالیت‌های بانکی مردم در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی، تمهیدات لازم را فراهم آورده است.

در همین راستا، بر تامین اسکناس مورد نیاز در بانک‌ها و دستگاه‌هایی خودپرداز (ATM) ساعت کار بانک‌ها افزایش یافته و به زودی شعب منتخب بانک‌های دولتی و خصوصی که به صورت کشیک به ارائه خدمات می‌پردازند از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بانک‌ها به آگاهی هموطنان خواهد رسید.