رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مانعی برای عرضه سکه در بورس وجود ندارد، از اعلام میزان رشد اقتصادی امسال در اردیبهشت ماه سال ۸۷ خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، طهماسب مظاهری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد سیاستهای پولی سال آینده گفت: این سیاستها یک بسته کامل و مفیدی است که اعلام خواهد شد و نرخ سود بانکی نیز شامل آن خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی افزود: آمار اولیه و۶ ماهه ابتدای سال درمورد نرخ رشد اقتصادی کشورنشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور ۷/۶‌درصد و بدون احتساب نفت ۳/۷‌درصد است.

وی افزود: برآورد اولیه کل سال ۸۶ در اردیبهشت ماه سال آینده و برآورد قطعی تا مرداد ماه اعلام خواهد شد.مظاهری در مورد بازپرداخت بدهی دولت به نظام بانکی اظهار داشت: این بدهی ۵‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان برآورد شده که در لایحه اصل ۴۴ پرداخت آن پیش‌بینی شده است.

وی تصویب لایحه اصل ۴۴ را باعث تسریع روند پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و در نتیجه افزایش خدمات و توان اعتباری آنها عنوان کرد و افزود: شاید بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها باعث شود که سایر شرکت‌های دولتی و خصوصی بدهکار به بانک‌ها نیز این بدهی را پرداخت نمایند تا این کاراز رسوب پول درچند طرح خلاصه نشود و باعث گردش جریان پول و در نتیجه افزایش رشد اقتصادی کشور شود.

رییس کل بانک مرکزی در مورد تدابیر بانک مرکزی برای ارائه خدمات بهتر بانکی به مردم در ایام پایانی سال وایام تعطیلات نوروزی اظهار داشت: ساعات کار بانک‌ها افزایش یافته است و از نظر پول رسانی، چاپ اسکناس نو و در اختیار قرار دادن بانک‌ها و چک پول‌ها مشکلی نخواهد بود.

به گفته وی در ایام تعطیلات نیز برخی شعب منتخب بانک‌ها به صورت کشیک به مردم خدمات ارائه خواهند داد. وی در مورد ممنوعیت اعطای تسهیلات ارزان قیمت و زود بازده به استانها توسط بانک مرکزی گفت: کار بانک مرکزی ثبات بخشی به نحوه تامین منابع سیستم بانکی و تخصیص آن به متقاضیان است. مظاهری جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی را باعث جلوگیری از تزریق نقدینگی به اقتصاد و آرامش نرخ تورم اعلام کرد.

وی گفت: یکی دیگر از آثار این کار این است که قدرت ایجاد و خلق نقدینگی در اقتصاد از درون بانک‌ها به صورت طبیعی ایجاد می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی در سیاستهای کنترل نقدینگی گفت: نقدینگی اگر از حدی کمتر باشد موجب رکود و کندی و سستی می‌شود و اگر سرعت رشد آن بیش از رشد تولید ناخالص ملی باشد، باعث ایجاد تورم می‌شود، زیرا تقاضایی را ایجاد می‌کند که به ازای آن کالا و خدمات نخواهد بود. وی ادامه داد: رشد نقدینگی باید به شکل طبیعی آن انجام شود و نباید به صورت تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی به اقتصاد باشد و این رشد نقدینگی باید کمی بالاتر از رشد اقتصادی باشد. مظاهری در پاسخ به سوال مهر در مورد عرضه سکه در بورس گفت: سکه کالایی رایج در بازار است و اگر در بورس عرضه شود، اشکالی نخواهد داشت، اما کالایی که عرضه آن در بازار به صورت عادی انجام می‌شود، نیازی به عرضه آن در بورس نیست، در حالی که منعی نیز برای آن وجود ندارد.وی ادامه داد: اگر طرحی در این زمینه وجود داشته باشد یا سازمان بورس صلاح بداند از نظر بانک مرکزی اشکالی ندارد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: سکه یک کالای در جریان در دست مردم است و نرخ بازار آن همواره تنظیم می‌شود و به میزان کافی توسط بانک مرکزی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ سکه با طلا تنظیم می‌شود، افزود: اما گاهی به دلیل افزایش تقاضای فصلی، ممکن است افزایش قیمت داشته باشد که با عرضه می‌توان این مشکل را حل کرد.

مظاهری در مورد سکه‌های ضرب شده در تاریخ‌های مختلف گفت: اینکه این سکه‌ها به قیمت پایین تر توسط صرافی‌ها خریداری می‌شود، بحث غیر عادی است که به سکه‌ها تحمیل شده است که مردم نباید زیر بار این امر بروند. وی گفت : نظارت بر این گونه صرافی‌ها از طریق افزایش عرضه صورت می‌گیرد، سیستم بانکی و بانک مرکزی به تاریخ ضرب سکه‌ها توجهی ندارد، بلکه به عیار و اصالت آن توجه دارد. رییس کل بانک مرکزی در مورد عدم کاهش قیمت سکه طرح قدیم در بازارگفت: این سکه به دلیل اینکه ضرب نمی‌شود و عرضه جدید ندارد، تقاضای غیر قابل تامین دارد.

وزیر بازرگانی خواستار کاهش نرخ سود شد

وزیر بازرگانی نیز در حاشیه این نشست در مورد نرخ سود سال آینده گفت: امیدواریم این نرخ سود تک رقمی شود و قاعدتا باید سالانه دو درصد کاهش یابد، اما امید است این نرخ هر چه زودتر تک رقمی شود.مسعود میرکاظمی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود باعث متضرر شدن بانک‌ها نخواهد شد، گفت: من به عنوان عضو مجمع بانک‌ها اعلام می‌کنم که حداقل نسبت دارایی به سرمایه بانک‌ها، ۸۶درصد تا بیش از ۱۰۰درصد در سال گذشته بوده که نشان‌دهنده این مطلب است که بانک‌ها در تورم هم به دلیل اینکه سرمایه خود را تبدیل به دارایی کردند، دچار ضرر و زیان نمی‌شوند.