انتظار بازار مالی برای اعلام تصمیم نهایی

دنیای‌اقتصاد- در حالی که به نظر می‌رسد اعلام نهایی تصمیم بانک مرکزی برای نرخ بهره سال آینده که طبق وعده مظاهری باید سه روز پیش انجام می‌شد، همانند نرخ بنزین آزاد به بعد از انتخابات موکول شده است، گفته می‌شود پیشنهاد بانک مرکزی برای این نرخ معادل تورم به اضافه ۳درصد است. پیشنهاد بانک مرکزی در مورد نرخ سود تسهیلات بانکی

نرخ تورم + ۳ درصد

فاطمه بهادری- چهار روز پس از وعده مظاهری برای اعلام نرخ سود بانکی پیشنهادی بانک مرکزی می‌گذرد.

گرچه اخبار غیررسمی به نقل از منابع آگاه از آزادسازی نرخ بهره حکایت دارد اما به نظر می‌رسد حاشیه جلسه هیات دولت امروز پر از خبرهایی از نرخ سود باشد که خبرنگاران از مظاهری، رییس کل بانک مرکزی سوال می‌کنند. در عین حال شنیده‌ها حاکی است که بانک مرکزی بر پیشنهادش برای آزادسازی نرخ بهره اصرار دارد.

بانک مرکزی با احتساب نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم، نرخ سود بانکی را برای سال آینده ثابت پیشنهاد کرد، چرا که افزایش نرخ در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. اما این نرخ در بلندمدت، نرخ تورم به اضافه ۳درصد در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، نرخ تورم اعلام شده برای بهمن‌ماه (۸/۱۷درصد) به اضافه ۳درصد برای نرخ سود بانکی عقود مبادله‌ای در نظر گرفته می‌شود.

همچنین پیشنهاد بانک مرکزی برای عقود مشارکتی حداقل ۲۰درصد است. نرخ‌های فوق پیشنهاد بانک مرکزی است که با تایید رییس‌جمهوری اجرایی خواهد شد.