وزیر امور اقتصادی و دارایی از احتمال موکول شدن واگذاری سهام بانک‌های دولتی مشمول اصل ۴۴ به سال آینده خبر داد. داوود دانش جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره زمان واگذاری سهام ۵‌درصدی بانک‌های دولتی در بورس در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: هم اکنون کارهای مربوط به واگذاری سهام بانک‌ها و آماده‌سازی سهام در حال انجام است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در صورت آماده شدن سهام و اتمام کارهای واگذاری، سهام بانک‌ها نیز همچون سهام سایر شرکت‌ها در بورس عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که کمتر از دو هفته دیگر سال‌جاری به اتمام می‌رسد، به نظر می‌رسد که واگذاری سهام بانک‌ها عملا به سال آینده موکول شده است، گفت: سعی ما در این است که سهام بانک‌ها قبل از پایان سال‌جاری واگذار شود، در غیر این صورت به سال آینده موکول خواهد شد.

دانش‌جعفری یکی از مشکلات واگذاری سهام بانک‌های دولتی را بدهی دولت به سیستم بانکی، عنوان و تصریح کرد: این بدهی ها با صدور یک حکم قانونی انجام شده و انعکاسی در دفاتر مالی ندارد.

این در حالی است که مدیران عامل بانک‌های دولتی معتقدند که کارهای واگذاری سهام آنها انجام شده و در انتظار نظر سازمان حسابرسی هستند؛ اما گویا مشکلاتی برای واگذاری سهام بانک‌ها از جمله بدهی دولت به سیستم بانکی وجود دارد که عملا مانع از واگذاری سهام آنها شده است.

هم اکنون بانک‌های تجارت، ملت، صادرات، رفاه و پست بانک دارای مصوبه هیات عالی واگذاری و دولت برای واگذاری ۵‌درصد سهام خود در بورس برای کشف قیمت هستند.

پیش از این نیز برخی رسانه‌ها از موافقت وزارت اقتصاد با واگذاری ۱۲۲ شرکت نفتی به صورت هلدینگ خبرداده بودند که وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم.

بعد از پذیرش مشروط و ۹ گانه بانک ملت در ۱۵ آذرماه امسال، هیات پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس در ۲۵ دی با پذیرش مشروط سهام بانک صادرات ایران در بورس موافقت کرد؛ اما مدیران و سهامداران عمده این بانک باید ۲۴ شرط را تا پایان سال رعایت کنند تا مقدمات عرضه سهام فراهم شود.