عرضه گسترده سکه در بانک‌ها از امروز آغاز می‌شود

مسعود رضا طاهری

بانک مرکزی در یک حرکت فراگیر برای کنترل شدیدتر قیمت انواع سکه بهار آزادی در بازار، اقدام به عرضه گسترده سکه‌های بهار آزادی کرد. بانک مرکزی از روز پنج‌شنبه ۱۶/۱۲/۸۶ علاوه بر بانک کارگشایی و صرافی‌های مجاز تحت نظارت، ۵۰ شعبه بانک تجارت و ۵۲ شعبه بانک سپه را در سراسر تهران برای عرضه انواع سکه بهار آزادی تجهیز کرد که البته فروش از طریق شعب منتخب بانک‌های مذکور از امروز آغاز می‌شود.

سکه که تاکنون در بسته‌های ۱۰۰تایی توسط بانک کارگشایی عرضه می‌شد از این تاریخ تا اطلاع ثانوی همه روزه در بسته‌های ۲۵۰تایی نیز همه روزه از ساعت ۹صبح تا ۱۲ظهر از سوی اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی به صرافی‌ها عرضه می‌شود.

حباب شدید قیمت در بازار سکه که بیشتر به دلیل هجوم ادارات و سازمان‌های دولتی برای خرید سکه و پرداخت عیدی کارمندان خود به وجود آمده بود بانک مرکزی را ناچار به دست زدن به حراج بزرگ انواع سکه کرد.

بانک مرکزی قیمت سکه تمام بهار آزادی را برای فروش در تاریخ ۱۶/۱۲/۸۶ به نرخ ۲۲۲هزار تومان، نیم سکه ۱۱۳هزار تومان و ربع سکه ۶۰هزار تومان تعیین کرد. در گزارش بانک مرکزی که در همین رابطه منتشر شده آمده است:

بدیهی است هر گونه تغییر در قیمت سکه‌ها در روزهای بعدی، مطابق با نوسانات قیمت بازارهای بین‌المللی طلا خواهد بود. بنابراین گزارش بعد از ظهر

هر روز فروش سکه در محل بانک کارگشایی نیز از ساعت ۱۴ الی ۲۰ادامه خواهد یافت. بانک مرکزی در نظر دارد با این اقدام هر گونه مازاد تقاضا برای انواع سکه‌های طلا را که معمولا در ایام پایانی سال رخ می‌دهد پاسخگو باشد که بدین ترتیب تفاوت قیمت بازار داخل و قیمت‌های بین‌المللی منتفی خواهد شد.

تاثیر حراج بر بازار

با عرضه گسترده سکه بهای انواع سکه‌ها در بازار سطح شهر به شدت افت کرد که در منطقه چهارراه استانبول هر قطعه سکه بهار آزادی و هر قطعه سکه طرح قدیم هر یک با ۱۰هزار تومان کاهش قیمت، به ترتیب با نرخ ۲۲۶هزار تومان و ۲۸۰هزار تومان به متقاضیان خرد عرضه می‌شدند. نیم سکه ۷هزار تومان و ربع سکه ۸هزار تومان کاهش قیمت داشته و به بهای ۱۱۸هزار تومان و ۶۷ هزار تومان فروخته شدند.

با این وجود، بهای هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) با توجه به رشد هر اونس طلا در بازار جهانی تا حد ۹۹۱ دلار، با رشد تقریبا ۱۹۰۰ تومانی خود به ۹۶۹۰۰ تومان رسید.

نرخ ارائه شده سکه توسط بانک مرکزی دقیقا براساس قیمت ذاتی ارزش طلای ۹۹/۹۹۹ عیار موجود در سکه بهار آزادی براساس دلار ۹۲۸ تومان بازار آزاد و نرخ ۹۹۱ دلاری اونس تحویل فوری طلا در روز پنج‌شنبه به علاوه حق‌الضرب تقریبا ۷ هزار تومانی بوده است. بنابراین امروز که بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات با ۱۸ دلار کاهش مواجه شده است باید بهای تعیین شده هر قطعه سکه بهار آزادی در حدود ۹۱۹ هزار تومان باشد.

دلار به پایین‌ترین ارزش ۱۰ساله رسید

ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله یورو، پوند و ین ژاپن به شدت افت کرد.

انتشار گزارش دپارتمان اشتغال آمریکا برای ماه فوریه حکایت از از دست رفتن ۶۳ هزار جایگاه شغلی بوده است که متاثر از این خبر نرخ برابری یورو به حد تاریخی ۵۳۵۵/۱ دلار رسید. برابری هر پوند انگلیس نیز در مقابل دلار از حد ۲ فراتر رفت‌ و هر دلار آمریکا به ازای ۶۵/۱۰۲ ین ژاپن دادوستد شد.

ارزش دلار آمریکا در ۱۲ ماه گذشته در حدود ۱۲ درصد در مقابل یورو کاهش داشته است. شرایط نامطلوب بازار مسکن در آمریکا که بدترین شرایط را در ۲۵ سال گذشته پشت‌سر نهاده است، در این مدت رقمی در حدود ۱۸۱ میلیارد دلار به بانک‌ها زیان وارد کرده است که پیش‌بینی‌ها حکایت از تداوم این بحران حداقل تا دو سال آینده دارد.