گروه بازارپول- با نزدیک شدن به پایان سال و سپری شدن آخرین روزهای باقی‌مانده، تب و تاب سرمایه‌گذاران برای اطلاع از سیاست‌های دولت و بانک مرکزی از نرخ سود بانکی برای سال جدید بیشتر می‌شود. امروز همان روزی است که مظاهری رییس کل بانک مرکزی از اعلام تصمیم در خصوص تعیین نرخ سود بانکی خبر داده بود. وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به وعده خود در مورد تصمیم‌گیری برای نرخ سود بانکی سال آینده که قرار بود تا نیمه اسفندماه سال‌جاری انجام شود، عمل می‌کند، گفت: هم‌اکنون بانک مرکزی در خصوص سود بانکی سال ۸۷ تصمیم‌گیری کرده است که روز یکشنبه هفته آینده به صورت رسمی در این باره اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی در بسته جامع‌نگر سیاستی خود برای سال آینده نرخ سود بانکی برای عقود مشارکتی آزاد و برای عقود مبادله‌ای صرفا برای سال‌ آینده ثابت می‌ماند و برای سال‌های بعد، نرخ تورم در آن لحاظ خواهد شد. بانک مرکزی با احتساب نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم، نرخ سود بانکی برای سال آینده را ثابت پیشنهاد کرد.

نرخ سود بانکی به عنوان اصلی‌ترین راهکار برای کاهش و کنترل حجم نقدینگی و نرخ تورم سال آینده مد نظر است که حتی مظاهری در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی برای مقابله با تورم حاصل از نقدینگی به وجود آمده در چند سال اخیر چه سیاستی در پیش خواهد گرفت، گفت: مهم‌ترین کاری که برای کنترل آثار تورمی نقدینگی فعلی باید انجام گیرد این است که ظرفیت و توان این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم و در این راستا باید ابزارهای مناسب و درستی به کار گرفته شود.

بررسی لایحه استفاده از چک

بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها نیز موجب افزایش منابع بانک‌ها می‌شود. رییس کل بانک مرکزی در این خصوص به ایسنا گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای لایحه اجرایی اصل ۴۴ کل بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شود.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین منابع مالی دولت برای پرداخت این دیون به نظام بانکی حساب ذخیره ارزی خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: لایحه مربوط به استفاده از چک در دولت در دست بررسی است و پس از تکمیل و اتمام مراحل تدوین این لایحه، برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

وی همچنین درباره گسترش بانکداری الکترونیکی گفت: گسترش و تقویت ابزارهای الکترونیکی شرط اساسی پیشرفت است و تحقق این امر هم مستلزم صرف و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم است تا مردم با این گونه خدمات آشنا شوند و مراکز فروش کالا هم زمینه فروش کالا و خدمات را با استفاده از کارت‌های الکترونیکی فراهم کنند.