در حالی بانک مرکزی یکی از سیاست‌های محوری خود را جایگزینی تدریجی اسکناس درشت به جای چک‌پول اعلام کرده که بسیاری از بانک‌های کشور در ماه پایانی سال، چک‌پول را جایگزین اسکناس کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، درحالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که مردم در این شرایط می‌گویند: برخی ‌بانک‌ها در روزهای اخیر از پرداخت پول نقد خودداری کرده و به مشتریان توصیه می‌کنند چک‌پول از بانک دریافت کنند.

روزهای پایانی هر‌سال و با نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروزی و انجام حسابرسی‌های شرکت‌ها، افراد، موسسات و غیره نیاز به دریافت و استفاده از پول نقد افزایش می‌یابد و بنابراین بانک مرکزی باید برای حل این مساله تدابیری را از ماه‌های قبل اتخاذ کرده باشد.

این در حالی است که مسوولین بانک مرکزی به کرات از تامین پول نقد مورد‌نیاز مردم و کافی بودن ذخایر پولی کشور برای این ایام خبر داده‌اند، به نحوی که چند روز قبل یکی از مسوولان بانک مرکزی در نشستی با خبرنگاران تاکید کرد که در انبارهای این بانک، ذخیره اسکناس به میزان کافی است. همچنین آنها اطمینان داده‌اند که تامین پول مورد‌نیاز بانک‌ها در شعب با مشکلی مواجه نخواهد بود و در واقع از تمهیدات ویژه بانک مرکزی برای این منظور خبر داده بودند، این در حالی است که واقعیت چنین نیست، به عبارت دیگر باز هم مانند سال‌های گذشته مردم در مراجعه به بانک‌ها برای دریافت پول نقد با مشکل مواجه می‌شوند.