۴۱ دلار افزایش طلا در چهار روز

سکه در مرز ۲۵۰ هزار تومان

افزایش ۱۰ تومانی پوند و ۱۲ تومانی یورو

رکورد ۱۰۳ دلاری در بازار نفت

بن‌برنانکی بازارها را ترساند. تحلیل بازار جهانی ارز

کاهش ارزش تاریخی دلار در برابر یورو

شکسته شدن طلسم ۵/۱

خشایار امینی

خوانندگانی که این ستون روزنامه را دنبال می‌کنند، قطعا با ترجیع‌بند همیشگی ما آشنا هستند.

از مدت‌ها پیش احتمال شکسته شدن مقاومت ۵/۱ در زوج ارز EURU-SD را مطرح کرده‌ایم و سرانجام این امر تاریخی هفته گذشته رخ داد.

هفته پیش ارزش دلار در برابر اکثریت قریب به اتفاق ارزها به شدت تضعیف شد و در برابر یورو به پایین‌ترین حد خود در طول تاریخ دست یافت.

سطح ۵۲/۱ در نور دیده شد که روزگاری نه چندان دور فتح این قله به نظر غیرممکن می‌رسید. پوند، ین، دلار کانادا و... همگی در برابر دلار هفته خوبی را پشت‌سر گذاشتند و طلا نیز به رکورد جدیدی دست یافت. در این‌گونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می‌شود: نخست اینکه دلیل این شکست چیست و دومین و شاید سوال مهم‌تر آن است که آیا این روند ادامه دارد؟

در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل بلندمدت و کوتاه‌مدت اشاره کرد. اگر از منظر بلندمدت‌تری به داستان نگاه کنیم، باید نزول بازار مسکن ایالات‌متحده، بحران در بورس، مشکلات مربوط به نقدینگی و کاهش‌های تند و تیز نرخ بهره را مقصرین اصلی سقوط دلار دانست و از دید کوتاه‌مدت ضعیف اعلام شدن ضریب اطمینان مصرف‌کننده، سخنان کوهن از مقامات فدرال رزرو، نگاه منفی معامله‌گران به سخنرانی بن‌برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا و ضعیف اعلام شدن تولید ناخالص ملی اقتصاد نخست جهان بهانه‌هایی بودند که موجب شکسته شدن طلسم ۵/۱ شدند. در بازار اما برای موفق بودن علاوه بر آنکه به سوال چرا باید پاسخ داد برای کجا نیز باید جواب مناسبی پیدا کرد که این در واقع میوه اندیشه معامله‌گری است. به بیان دیگر، این سوال مطرح است، آیا دلار همچنان ضعیف خواهد شد؟

پاسخ به این سوال از سوال اول به مراتب دشوارتر است یا اینکه حداقل زودتر متوجه اشتباهتان می‌شوید و اینجا است که باید لغاتی از قبیل اما و اگر و احتمالا را به فرهنگ لغات خود اضافه کنید، اما در کل از شواهد و قرائن این‌گونه برمی‌آید که آینده خوشی در انتظار دلار نیست.

اما علاوه بر چرا و کجا، می‌توان سوال سومی را نیز مطرح کرد که اتفاقا به اعتقاد من کلید موفقیت در بازار جواب به این سوال است: چگونه؟

تجربه نشان داده است که جواب به چرا بیشتر به کار اقتصاددانان می‌آید تا معامله‌گران و کجا را نیز به این سادگی‌ها نمی‌توان مشخص کرد و دوستان باتجربه‌تر می‌دانند که تا چه حد این امر نفس‌گیر و به اعتقاد بسیاری غیرممکن است، اما جواب به چگونه را اولا با احتمال قوی‌تری می‌توان پاسخ داد، ثانیا دقیقا برای معامله کاربرد دارد. به نظر می‌رسد فارغ از جهت احتمالی EURUSD با توجه به اینکه مدت بسیاری در فضای بدون روند بوده رفتار مواج (ترندی) بازار آغاز شود و زمان مناسبی برای استفاده از استراتژی‌های Break out شکست وtrend following پیرو باشد.

www.fxacm.com