تامین منابع مالی طرح‌های زودبازده و مسکن مهر در اولویت قرار گرفت

کارگروه بررسی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده با حضور رییس‌کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌ها، تعدادی از استانداران و معاون برنامه‌ریزی وزیر کشور تشکیل شد و طی آن که سه روز طول کشید، درباره ارائه تسهیلات به آنها تصمیماتی اتخاذ شد. علی محمد شاعری، معاون پشتیبانی و برنامه‌ریزی وزیر کشور، در گفت‌وگو با «ایسنا» پس از این جلسه از حل مشکل ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده کشور در آینده نزدیک خبر داد.

او اظهار کرد: در پی بروز مشکلاتی درخصوص اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده، کارگروهی متشکل از رییس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌ها، تعدادی از استانداران و معاون برنامه‌ریزی وزیر کشور تشکیل شد و این کارگروه طی سه روز گذشته مشکلات این طرح‌ها را مورد بررسی قرار داده و تصمیماتی اتخاذ کرد.

وی گفت: طرح‌های زودبازده و مسکن مهر از سوی این کارگروه به عنوان طرح‌های موفق و مفید ارزیابی شدند و تامین منابع مالی آنها در راستای سیاست‌های دولت نهم در اولویت قرار گرفت.

شاعری افزود: مقرر شد کلیه‌ بانک‌ها ارائه تسهیلات را با اولویت طرح‌های زودبازده و مسکن مهر مورد بررسی و تصویب قرار داده و در چارچوب منابع خود نسبت به ایجاد تعهد اقدام کنند.

وی افزود: تاکنون تعداد زیادی طرح‌ زودبازده از سوی کارگروه‌ها به بانک‌ها ارسال شده است و در بانک‌ها نیز مصوب شده‌اند، به این ترتیب بانک‌ها مکلف شدند در حداقل زمان ممکن با این طرح‌ها انعقاد قرارداد کرده و نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند.

به گفته معاون وزیر کشور بانک‌ها همچنین موظف شدند در مورد طرح‌هایی که به بانک‌ها ارسال شده ولی تاکنون مورد تصویب قرار نگرفته با اولویت مبتنی بر سهم آورده، آنها را مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به تامین مالی آنها با اولویت اقدام کنند.

وی گفت: استانداران تلاش خواهند کرد در جهت وصول مطالبات معوق بانک‌ها و همچنین نسبت به وصول تسهیلاتی که در غیر محل طرح هزینه شده‌اند، اقدام و پیگیری لازم را انجام دهند.

شاعری با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۷۴هزار و ۸۲۹ طرح با اعتباری بالغ بر ۵۸۸هزار میلیارد ریال از سوی کارگروه‌ها تصویب و به بانک‌ها ارسال شده است، ادامه داد: از این میزان ۷۲۰هزار و ۹۱۲ طرح با اعتباری بالغ بر ۲۶هزار میلیارد تومان در بانک‌ها به تصویب رسیده است و تاکنون ۵۶۴هزار و ۱۸ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۹۷هزار میلیارد ریال به مرحله‌ انعقاد قرارداد رسیده است و به زودی براساس تصمیمات اتخاذ شده مشکل بنگاه‌های زودبازده حل خواهد شد.

به گفته‌ وی، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده موفق‌ترین طرح اقتصادی دولت نهم بوده است که نرخ بیکاری را از ۸/۱۲درصد تک رقمی کرده است.

شاعری گفت: اخیرا برخی بانک‌ها مشکلات و مسائلی را برای متقاضیان ایجاد کرده‌اند که با هماهنگی و پیگیری بانک‌ها در حال رفع مشکلات ایجاد شده هستیم.