کتابچه تحول رفتاری صنعت بیمه آماده تقدیم به رییس‌جمهوری است

مدیرعامل بیمه ایران از آماده شدن نتایج بررسی چالش‌ها و راهکارهای تحول رفتاری صنعت بیمه براساس ۱۰ دستور رییس‌جمهوری خبر داد و گفت: این نتایج به زودی تقدیم رییس‌جمهوری می‌شود. جواد سهامیان مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد آخرین اقدامات کارگروه تحول صنعت بیمه کشور که به منظور اجرای ۱۰ دستور رییس‌جمهوری تشکیل شده است، گفت: نتایج کامل بررسی‌ها برای ایجاد تحول و یافتن راهکارهایی در این خصوص آماده شده و به زودی تقدیم رییس‌جمهوری خواهد شد.

مدیرعامل بیمه ایران افزود: دستور رییس‌جمهوری در تمام ابعاد خود مورد بررسی قرار گرفت، به نحوی که چالشها شناسایی و راهکارهایی تدوین شد.

وی با بیان اینکه برای هر چالش و رفع مشکلات، پیش نویس مصوبه آماده کرده‌ایم تا رفع مشکلات این صنعت به صورت قانونی قابل انجام باشد، تصریح کرد: به عنوان نمونه برای هر یک از طرح‌هایی که در شورای‌عالی بیمه یا دولت مطرح می‌شود، یک پیش نویس تهیه شده است.

سهامیان با بیان اینکه برای اصلاح قوانین یا تدوین قوانین جدید یک پیش نویس مصوبه تهیه شده است، اظهار داشت: این پیش نویس‌ها تقدیم رییس‌جمهور می‌شود تا در این مورد دستورات لازم صادر شود.

وی طرح پرداخت خسارت الکترونیکی به حادثه دیدگان به صورت در جا و نظارت واحدهای مالی با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی را از جمله اقدامات بیمه ایران برای به عمل درآوردن این دستورات عنوان کرد.

مدیرعامل بیمه ایران تاکید کرد: این چالش‌ها و راهکارها به صورت کتابچه ای آماده شده که برای آماده کردن آن نظرات صاحب‌نظران و خبرگان صنعت بیمه اخذ شده است.

وی مدت زمان تعیین شده جهت تدوین نتایج بررسی پیرامون ۱۰ دستور رییس‌جمهوری برای تحول صنعت بیمه را ۵ ماه اعلام کرد و اظهار داشت: این نتایج در مدت زمان مذکور آماده شد.

به گفته سهامیان این جمع بندی با توجه به مسائلی همچون مسائل حقوقی، بیمه‌های عمر، فروش بیمه‌های خرد، ورود فناوری اطلاعات به صنعت بیمه و بیمه‌های اتکایی تدوین شده است.

وی همچنین طرحی برای اجرای بیمه شخص ثالث اتومبیل‌ها مطرح کرد و گفت: باید فناوری اطلاعات شرکت‌های بیمه و نیروی انتظامی برای بیمه اتومبیل‌ها با یکدیگر لینگ شود تا اتومبیل‌های فاقد بیمه مشخص شوند.

مدیرعامل بیمه ایران ادامه داد: در وهله اول باید به صاحبان این اتومبیل‌ها نسبت به نداشتن بیمه‌نامه یا اتمام زمان بیمه‌نامه آنها هشدار داده شود و پس از آن اخطار و سپس اعمال قانون صورت گیرد. وی با تاکید بر اینکه توقف اتومبیل‌ها در سطح شهرها و جاده‌ها به دلیل نداشتن برچسب، منطقی نیست، افزود: کنترل فیزیکی دیگر جوابگو نیست و شاهد این مدعی این است که هم اکنون با گذشت چندین سال از اجرای این طرح، ۳۵ تا ۴۰‌درصد اتومبیل‌ها فاقد این نوع بیمه‌نامه هستند.

سهامیان تصریح کرد: اجرای این طرح باعث می‌شود که با افراد فاقد این بیمه‌نامه برخوردهای قانونی صورت گیرد.