انتشار اسکناس 10‌هزار تومانی قطعی شد

معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد گفت: اقدامات لازم برای انتشار اسکناس ۱۰‌هزار تومانی انجام شده و این اسکناس در موعد مقرر منتشر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، حمید پورمحمدی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در خصوص انتشار اسکناس، اظهار داشت: نکته مهمی که در این اقدام وجود دارد تلاش برای کاهش تورم و حجم نقدینگی همزمان با توسعه بانکداری الکترونیک است. وی با تاکید بر اینکه نباید مردم از نظر اسکناس احساس کمبود کنند، خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات لازم برای انتشار اسکناس ۱۰‌هزار تومانی انجام شده و این اسکناس در موعد مقرر منتشر خواهد شد.

پورمحمدی با اشاره به فراهم شدن امکان ایجاد بورس و اوراق مالی بازار رهن ثانویه، تصریح کرد: در مورد نهادهای مالی برای توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی نیز باید بانک‌های سرمایه‌گذاری به منظور تامین سرمایه پروژه‌های مختلف اقتصادی فعالیت خود را آغاز کنند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو بانک در این زمینه شروع به کار کرده‌اند. معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: هم‌اکنون چارچوب جدیدی برای بودجه‌نویسی شرکت‌های دولتی با رویکرد توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی تدوین شده است که به زودی در اختیار مراجع تصمیم‌گیرنده قرار خواهد گرفت. وی هدف از این رویکرد جدید را قانونمند کردن بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی ذکر کرد. به گفته پورمحمدی پس از پذیرفته شدن بانک‌های ملت و صادرات در بازار سهام، بانک‌های تجارت، رفاه و پست‌بانک نیز پس از ارائه صورت‌های مالی خود وارد این بازار خواهند شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: یکی از اقدامات بسیار مهم در راستای ایجاد تحولات رفتاری در نظام بانکی کشور، تشکیل یک بانک جامع اطلاعات مشتریان و ایجاد ساز و کارهای سنجش اعتبار مشتریان است که این کار با آغاز بکار شرکت رتبه‌بندی مشتریان وارد مرحله اجرایی شد. وی با اشاره به ابلاغ دو آیین‌نامه وصول مطالبات و فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه سنجش اعتبار مشتریان نیز جزو آیین‌نامه‌های تحول رفتاری در نظام بانکی است و در خلال ۷ آیین‌نامه باقیمانده در آینده‌ای نزدیک به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.