حساب ذخیره ارزی کشور تا پایان شهریور ماه امسال ۷/۸میلیارد دلار موجودی نقد داشته است که با کم کردن ۱۰میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار تعهدات و افزودن ۱۶میلیارد دلار مطالبات، موجودی واقعی حساب ذخیره ارزی بیش از ۱۴میلیارد دلار می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، طی شش‌ماه نخست سال‌جاری ۱۲میلیارد و ۶۳۸میلیون دلار از مازاد درآمدهای نفتی کشور وارد حساب ذخیره ارزی شد که با احتساب ۹میلیارد و ۵۵۵میلیون دلار موجودی نقد ابتدای سال این حساب، کل منابع حساب ذخیره ارزی در سال‌جاری ۲۲میلیارد و ۱۹۳میلیون دلار می‌شود.

بنابراین گزارش، طی شش ماه امسال ۱۴میلیارد و ۴۸۷میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی مصرف شده است، بنابراین موجودی نقد این حساب تا پایان شهریور ماه ۸میلیارد و ۷۰۶میلیون دلار خواهد بود.

به گزارش فارس، درباره مانده حساب ذخیره ارزی یا باید موجودی نقد آن را اعلام کرد که با این حساب ۷/۸میلیارد دلار است یا اینکه اگر بخواهیم تعهدات را از این حساب کم کنیم، باید مطالبات را هم به آن اضافه کنیم تا شبهه‌ای در اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی ایجاد نشود.

بر اساس این گزارش، حساب ذخیره ارزی کشور در حال حاضر ۱۰میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار تعهدات دارد که باید در آینده از این حساب پرداخت شود و همچنین ۱۶میلیارد و ۴۴میلیون دلار مطالبات دارد که باید در آینده به این حساب برگردد، بنابراین با افزودن مطالبات و کاهش تعهدات به موجودی نقد حساب ذخیره ارزی، موجودی واقعی این حساب بیش از ۱۴میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار می شود.

به گزارش فارس، دارایی حساب ذخیره ارزی که مجموع موجودی نقد و مطالبات این حساب است، در پایان شهریور ماه ۲۴میلیارد و ۷۵۰میلیون دلار بوده است.

چند روز گذشته مظاهری در کمیسیون تلفیق مجلس، آخرین موجودی حساب ذخیره ارزی را اندکی بیش از ۱۲میلیارد دلار اعلام

کرده بود.