در راستای امضای تفاهم وزارت تعاون و بانک مرکزی از این پس تاسیس و ادامه فعالیت تمامی‌تعاونی‌های اعتباری در کشور مورد نظارت دو جانبه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تعاونی‌های اعتبار از زمان شکل‌گیری که با ارائه تسهیلات به اعضای خود شروع به فعالیت کردند، تاکنون به هزار و ۹۷۰ تعاونی بالغ شده‌اند که در حال حاضر هزار و ۴۵۰ مورد از این تعاونی‌ها فعال هستند. در چند روز اخیر، تفاهم نامه‌ای بین وزارت تعاون و بانک مرکزی به امضا رسید که براساس آن قرار است، علاوه بر اعمال نظارت بر عملکرد تعاونی‌های اعتباری از سوی بانک مرکزی، مجوزهای فعالیت این‌‌‌گونه موسسات نیز به تایید وزارت تعاون و بانک مرکزی برسند یا به عبارتی دارای دو تاییدیه شوند و علاوه بر این نیز بانک مرکزی از این پس اجازه تشکیل تعاونی‌های اعتباری جدید را پس از مدت‌ها بر اساس ضوابط پولی و مالی کشور صادر کند.

تجمیع سرمایه تعاونی‌های اعتبار

محمد عباسی، وزیر تعاون در این‌خصوص در گفت‌و گویی، ضمن اعلام حمایت از تشکیل تعاونی‌های اعتباری و ماندگاری آنها، گفت: در حال حاضر وزارت تعاون معتقد است که با تجمیع سرمایه‌های تعاونی‌های اعتبار بتواند به تشکیل بانک تعاون غیردولتی نیز فکر کرد.

وزیر تعاون اظهار داشت: برخی از این تعاونی‌ها در گذشته نه چندان دور به فکر تشکیل بانک تعاون غیردولتی افتاده بودند که در آن مقطع به دلیل کمبود سرمایه اولیه‌ای که در تشکیل یک بانک مورد نیاز است، از این کار باز‌ماندند.

عباسی تصریح کرد: تاکنون و براساس قانون تعاون، مجوز فعالیتی تعاونی‌های اعتبار از سوی وزارت تعاون تایید می‌شد؛ ولی هر تعاونی جدیدی که تشکیل می‌شود، باید تابع وزارتخانه حوزه تخصصی خود باشد مانند تعاونی‌های صنعتی که باید تابع قوائد وزارت صنایع باشند یا تعاونی‌های در حوزه کشاورزی که پس از اخذ مجوز فعالیتی باید در حوزه تخصصی، تابع وزارت جهاد کشاورزی باشند.

وی در ادامه بار دیگر تجمیع تعاونی‌های اعتبار را پیشنهاد کرد و آن را راهی دانست که از آن طریق بتوان مقدمات تشکیل بانک غیردولتی تعاون را نیز فراهم کرد و هم اینکه از این راه بتوان در تجمیع سرمایه‌های تعاونی‌های اعتباری و اعمال نظارت بیشتر نیز اقدام کرد.

تاسیس تعاونی اعتبار منوط به داشتن طرح توجیهی است

حسین رحمانی‌نیا، معاون نظارت و بهره‌برداری وزارت تعاون نیز در گفت‌و گو با خبرنگار مهر در مورد لزوم اخذ مجوز تعاونی‌های اعتبار از وزارت تعاون و بانک مرکزی، گفت: در قانون تاسیس هر گونه تعاونی اعتبار منوط به داشتن طرح توجیهی و کسب مجوز از وزارت تعاون و در حوزه تخصصی نیز تحت نظارت بانک مرکزی پیش‌بینی شده است.

معاون نظارت و بهره برداری وزارت تعاون، اظهار داشت: از این پس تشکیل و فعالیت تعاونی‌های اعتباری که بر مبنای قانون بازار غیر متشکل پولی و با نظارت بانک مرکزی انجام می‌پذیرد، با اعمال مقررات و نظارت بر حسن انجام کار از سوی وزارت تعاون همراه خواهد بود.

وی در مورد توسعه عملکرد تعاونی‌های اعتباری از زمان آغاز تاکنون، تصریح کرد: در گذشته این تعاونی‌ها فقط به اعضای خود خدمات می‌دادند که هم‌اکنون علاوه بر تعاونی‌های اعتباری در حوزه کارگری و کارمندی، تعاونی‌های اعتباری آزاد نیز تشکیل شده است.

بانک مرکزی به دنبال کنترل نقدینگی است

منوچهر یزدانی، معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون نیز در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، در زمینه فعالیت تعاونی‌های اعتبار در کشور و سیر حرکتی نظارت از سوی بانک مرکزی گفت: به واقع تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا به امضای بانک مرکزی و وزارت تعاون رسیده، نوعی شروع ساماندهی بر کنترل نقدینگی کشور از سوی متولی سیاست‌های پولی و بانکی کشور است.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون اظهار داشت: کار ساماندهی علاوه بر اعمال نظارت بر عملکرد تعاونی‌های اعتبار شامل موارد دیگری همچون مطرح شدن صدور بی رویه چک پول در کشور و دامن زدن به نقدینگی نیز می‌شود.

یزدانی تصریح کرد: به لحاظ عملکردی، تعاونی‌های اعتبار در دو دسته قابل بحث هستند که یک مورد از آنها تعاونی‌های کارگری و کارمندی است که دارای مجوز هستند و وجاهت قانونی دارند، ولی به دلیل غفلت بانک مرکزی در گذشته نظارتی بر کار آنها اعمال نمی‌شد.

وی در ادامه به وظیفه وزارت تعاون در دادن مجوز به هرگونه تعاونی اشاره کرد و بیان داشت: این‌که یک مجموعه‌ای به نام تعاونی و در چارچوب نام تعاونی باشد، وظیفه ما است؛ ولی نظارت بر نحوه فعالیت تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف مربوط به ما نیست.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون افزود: در خصوص تعاونی‌های اعتباری نیز وضع به همین منوال است، اینکه تعاونی حقیقی باشد، از وظایف ما است؛ ولی نظارت بر نحوه فعالیت، برگزاری مجامع و رعایت حقوق سهامداری از وظایف بانک مرکزی است.

یزدانی ابراز داشت: در گذشته بانک مرکزی نظارت درستی بر عملکرد تعاونی‌های اعتباری نداشت یا به عبارتی آنها را به حال خود گذاشته بود؛ ولی سیستم جدید بانک مرکزی با هدف ساماندهی فعالیت‌های اعتباری و مالی در کشور سعی در تطبیق عملکردها با وظایف دارد.

وی از الزام تعاونی‌های اعتباری به ارائه گزارش نظارتی به بانک مرکزی خبر داد و گفت: از این پس با این تفاهم‌نامه، علاوه بر شروع اجازه مجدد تاسیس و راه اندازی تعاونی‌های جدید با نظارت بانک مرکزی، به قانون‌مند شدن آنها نیز کمک می‌شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون بیان داشت: از لحاظ ثبت در کشور هزار و ۹۷۰ تعاونی اعتباری داریم که هم‌اکنون هزار و ۴۵۰ مورد آن در حال فعالیت است که از این میزان نیز ۱۰۰ تعاونی اعتباری آزاد داریم که این تعاونی‌ها فاقد مجوز از بانک مرکزی هستند و ۳۵۰ مورد نیز مربوط به تعاونی‌های کارگری و کارمندی است که آنها براساس مصوبات شورای پول و اعتبار فعالیت می‌کنند؛ ولی این دسته از تعاونی‌های اعتباری نیز تاکنون گزارش نظارتی ارائه نکرده اند.

یزدانی همچنین از ۹۰ مورد تعاونی اعتباری که در گذشته قرار بود با تجمیع سرمایه‌ها به تشکیل بانک تعاون غیردولتی اقدام کنند، یاد کرد و افزود: با اجرای طرح ساماندهی می توان بر فعالیت این موسسات نظارت بیشتری کرد و از سویی هم از طریق کنار هم آمدن موسسات مالی کوچک به تشکیل یک بانک قوی غیر دولتی مبادرت ورزید و نهایتا اینکه نظارت بانک مرکزی را نیز به همراه داشت.