امکان پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات لیزینگ

فاطمه بهادری- امکان پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات لیزینگ برای مشتریان لیزینگ ایران‌خودرو فراهم شد. متقاضیان استفاده از این خدمت با داشتن کارت بانکی همه بانک‌ها می‌توانند بدون مراجعه حضوری، اقساط خود را بپردازند. لیزینگ ایران‌خودرو و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان روز چهارشنبه گذشته تفاهمنامه پرداخت اقساط به صورت الکترونیک را به امضا رساندند.

محمدکاظم، مدیرعامل شرکت لیزینگ ایران‌خودرو با بیان اینکه در جلساتی که پیش از این در مورد راه‌اندازی سیستم‌های پرداخت اینترنتی با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان برگزار شده بود، اظهار داشت: شکی نداریم که با شروع شتابنده توسعه صنعت لیزینگ در کشور این صنعت در آینده‌ای نزدیک همپای نظام بانکداری کشور کاربرد خواهد داشت.وی با اشاره به واگذاری بیش از یک‌صد هزار خودرو از محصولات ایران‌خودرو از طریق لیزینگ، تصریح کرد: گروه صنعت ایران‌خودرو مصمم است در سال آینده ۵۰درصد از محصولات خود را از طریق لیزینگ و صادرات عرضه کند.

وی ادامه داد: صنعت لیزینگ صنعتی نوپا است و پیش‌بینی ما این است که لیزینگ به زودی همپای بانکداری و بیمه رشد خواهد کرد و این ابزار مالی (لیزینگ) می‌تواند حوزه کاری خود را گسترش دهد.

کاظم با بیان اینکه طبیعی است که گسترش لیزینگ نیازمند تقویت زیرساخت‌های آن است، افزود: در چند سال گذشته به علت توجه به این مهم و برخی مسائل فرهنگی در خدمتگزاری به مردم دچار مشکلاتی بودیم. وی لیزینگ را صرفا واگذاری یک کالا در یک مقطع زمانی ندانست و گفت: به محض اینکه کالا را به مردم عرضه می‌کنیم باید خدمات پس از فروش را نیز فعال کنیم. باید سامانه صنعت لیزینگ بر اساس انضباط اداری و مالی حرکت کند.

وی ادامه داد: مسائل مالی و خدمات‌رسانی باید بر اساس یک نظام مبتنی بر شفاف‌سازی حل و فصل شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت لیزینگ ناگزیر از استفاده از ابزارهای الکترونیک است، گفت: هر چند که سهم پرداخت الکترونیکی در کشورمان ناچیز است، اما این شیوه رو به رشد است و فن‌آوری آن در آینده جای خود را در جامعه باز خواهد کرد.

مدیر عامل لیزینگ ایران‌خودرو افزود: بر سر تعرفه استفاده از خدمات الکترونیکی با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به توافق رسیده‌ایم که بابت هر بار استفاده مشتریان از این سرویس، مبلغ مشخصی را بپردازیم.

وی افزود: امیدواریم در مراحل بعدی دفترچه اقساط مشتریان را به کارت الکترونیک تبدیل کنیم و برای مشتریان امکان پرداخت اقساط از طریق پایانه‌های فروش فراهم باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مطالبات معوق شرکت لیزینگ ایران‌خودرو گفت: اکثر بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها با مقوله‌ای به نام مطالبات معوق مواجه هستند و ایجاد پرداخت الکترونیک زمینه‌ساز کاهش این دسته از مطالبات است.

کاظم ادامه داد: پرداخت الکترونیک به مشتریانی که به هر دلیلی (تعطیلی و ...) نتوانند اقساط خود را به موقع بپردازند کمک می‌کند تا از معوقه شدن اقساطشان جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون نیز اقدامات وسیعی در زمینه مطالبات معوق انجام شده گفت: از جمله اینکه با آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی علل ایجاد چنین مطالباتی برقرار است تعامل بیشتر و ارائه خدمات گسترده‌تر به مشتریان را در دستور کار شرکت قرار داده‌ایم. وی اظهار داشت: ما معتقدیم فن‌آوری، معطل ما نمی‌ماند. باید در سیستم ارتباط با مشتریان به گونه‌ای رفتار کنیم که مشتری در هر حال بتواند به تعهدات خود عمل کند متناسب با آن موظفیم خدماتمان را در اسرع وقت در اختیار مشتری بگذاریم.

در عین حال پورسعید مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، ارائه سرویس پرداخت الکترونیکی اقساط را به دارا بودن کارت بانکی توسط هر مشتری منوط کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد برخی مشکلات در دستگاه‌های پرداخت بانک پارسیان افزود: از اول دی ماه این مشکل برطرف شده و دارندگان کارت‌های هر بانکی می‌توانند از دستگاه‌های بانک پارسیان در هر زمان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: با افزایش تقاضای پرداخت الکترونیک، هزینه‌ها سرشکن می‌شود و توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.