گروه بازار پول- معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تشکیل صندوق انسجام اسلامی برای توسعه با مشارکت بیش از ۳۰ کشور اسلامی و بانک توسعه اسلامی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سیدحمید پورمحمدی با اعلام این خبر افزود: این صندوق بر اساس تصمیم کنفرانس سران کشورهای اسلامی و مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی و تصویب نهایی آن در هیات اجرایی بانک یاد شده تشکیل می‌شود. معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: علاوه بر بانک توسعه اسلامی ۳۰ کشور اسلامی در تشکیل این صندوق اعلام مشارکت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، کویت، قطر و الجزایر اشاره کرد.

وی هدف اصلی از تشکیل این صندوق را تلاش برای کاهش فقر، به فعلیت رساندن ظرفیت‌های اقتصادی در جهان اسلام، تلاش برای مبارزه با بیماری‌های فراگیر به ویژه مالاریا و ایدز در کشورهای اسلامی ذکر کرد.

پورمحمدی در خصوص برنامه‌های ویژه این صندوق، اظهار داشت: صندوق انسجام اسلامی برای توسعه، برنامه ویژه‌ای برای توسعه آفریقا خواهد داشت که در این زمینه از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشورهای عضو استفاده خواهد کرد.

وی سرمایه صندوق را ۱۰میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این صندوق فعلا با ۶/۲میلیارد دلار سرمایه‌ای که از سوی بانک توسعه اسلامی و کشورهای عضو تامین و تعهد شده است، شروع به فعالیت خواهد کرد و این صندوق در چارچوب قواعد وقف فعالیت کرده و علاوه بر درآمدهای صندوق، از منابع زکات و وقف کشورهای جهان اسلامی نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهد کرد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: این صندوق با بخش‌خصوصی در جهان اسلامی نیز وارد مشارکت و همکاری خواهد شد.

وی افزود: صندوق انسجام اسلامی در ۲۹‌بهمن‌ماه سال‌جاری در تهران جلسه هیات‌مدیره خود را برگزار می‌کند و متعاقب آن شروع به فعالیت خواهد کرد.

پورمحمدی با تاکید بر نقش محوری بانک توسعه اسلامی در این صندوق، گفت: علاوه بر ۳۰ کشور مسلمان که تاکنون در تشکیل این صندوق اعلام مشارکت کرده‌اند، بانک توسعه اسلامی نیز به عنوان محور اصلی در این صندوق ایفای نقش خواهد کرد.

وی افزود: هم‌اکنون ۵۶ کشور دنیای اسلامی عضو بانک توسعه اسلامی هستند و تشکیل این صندوق بر اساس اهداف عالیه‌ای که برای آن تعیین شده است، نقش موثری در ایجاد همبستگی و انسجام در دنیای اسلام خواهد داشت.