تقاضا برای ربع‌سکه افزایش یافت

گروه بازارپول- افزایش تقاضا برای خرید ربع‌سکه بهارآزادی قیمت هر قطعه آن را در بازار تهران به ۶۰هزار تومان رساند. با افزایش شدید قیمت انواع سکه بهارآزادی در بازار داخلی که به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا پدید آمده است، قیمت ربع سکه بهار آزادی بیشترین تقاضای خرید را در آستانه دهه فجر متوجه خود ساخته است.

آن‌چنان که طی ۱۰روز اول بهمن ماه امسال قیمت فروش آن با ۷هزار تومان افزایش و رسیدن به سطح ۶۰هزار تومان بیش از ۱۳درصد رشد داشته است.

در این مدت سکه بهار آزادی از سطح نرخ فروش ۱۹۷هزار تومان با ۶/۸درصد رشد (با افزایش تقریبا ۱۷هزار تومان) به سطح ۲۱۴هزار تومان در روز گذشته رسید. سکه طرح قدیم نیز ۲۰هزار تومان رشد قیمت داشت و طی ۱۰روز گذشته ۵/۹درصد بر ارزش خود افزوده است.

نیم‌سکه نیز در دهه اول بهمن امسال ۳/۷درصد بر ارزش خود افزوده است. روز گذشته هر قطعه نیم‌سکه ۱۱۰هزار تومان به مشتریان عرضه شد که نسبت به قیمت اول بهمن ماه ۷۵۰۰تومان رشد قیمت داشته است.

سرایت بحران وام‌های اعتباری به UBS

انتظار کاهش ۵/۰درصد دیگر از نرخ بهره دلار، بازارهای مالی سراسر جهان را به واکنش وا داشته و افت میزان نرخ بهره تا حد ۳درصد کاهش بیشتر ارزش دلار در مقابل یورو را رقم خواهد زد که به این ترتیب ارزش طلا در بازارهای جهانی را افزایش خواهد داد.

دلار آمریکا که از بحران وام‌های اعتباری کماکان تاثیر منفی می‌پذیرد، خود نیز آثار قابل توجهی بر بانک‌های سراسر جهان باقی گذارده است. علاوه بر بانک‌های سی‌تی‌گروپ، مریلینچ و بانک آمریکا این بار نیز بحران وام‌های اعتباری آمریکا دامن بانک سوئیس UBS را نیز گرفت. بزرگ‌ترین غول مالی سوئیس در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر ۲۰۰۷، رقمی در حدود ۴میلیارد دلار از بابت بحران وام مسکن در آمریکا زیان دیده است که خط قرمز بزرگی برای این بانک به حساب می‌آید.

کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر جهان

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاهش دوباره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار را در مقابل ارزهای معتبر جهان کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش ۲۵ تا ۵۰واحدی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا موجب کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده جهان شد.

همچنین کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره موجب کاهش ۳درصدی میزان سرمایه‌های آمریکا خواهد شد و میزان سرمایه‌های این کشور را به ۱۰۰ واحد پایین‌تر از کشورهای استفاده‌کننده از ارز یورو نزول می‌دهد؛ به طوری‌که جذابیت دلار برای تجار کمتر و کمتر می‌شود.

این درحالی است که در مبادلات اخیر ارزش یورو در مقابل دلار ۷دهم درصد افزایش داشت و هر یورو به ۴۷۷۴/۱دلار معامله شد.